TU Delft wil naar Haagse campus

De TU Delft is van plan opleidingen te gaan aanbieden op de Campus Den Haag. Dat zal de universiteit dan doen onder het thema ‘recht en veiligheid’. De Universiteit Leiden, partner van de TU en momenteel de enige universiteit op de Haagse campus, neemt vooral de afdeling recht voor haar rekening.

De TU richt zich op de veiligheid.

Beide universiteiten verkennen ook de mogelijkheid voor de oprichting van een centre for management of technology and innovation in Den Haag. Dat zal zich gaan richten op de relaties tussen politiek en openbaar bestuur enerzijds en technologische vooruitgang anderzijds.

De plannen voor de samenwerking zijn in een vergevorderd stadium, maar de TU heeft nog geen definitief besluit genomen over het Haagse avontuur. Eerst ondertekenen de TU Delft, de Leidse universiteit en de gemeente Den Haag op 9 november een voorovereenkomst over de op handen zijnde samenwerking.

Secretaris Hans Krul van het college van bestuur verwacht dat de TU daarop volgend vóór het einde van dit jaar een besluit neemt. Dan kunnen de eerste Delfts-Haagse opleidingen mogelijk per volgend collegejaar starten.

Krul benadrukt dat de TU er langzaam in wil groeien in Den Haag. Het moet immers nog maar blijken hoe het idee in de praktijk aanslaat. In 2008 staat een eerste evaluatie gepland.

De TU wil in Den Haag in ieder geval postacademische opleidingen aanbieden, vooral bedoeld voor medewerkers van de ministeries van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer en verkeer en waterstaat.

Krul denkt dat het goed is die en andere departementen beter te bedienen. Daarnaast is hij zich scherp bewust van de internationale positie die Den Haag inneemt. “Met het aanbieden van colleges op die plek, vergroten we de zichtbaarheid van de veiligheidskant van de TU”, zegt hij.

Volgens Krul staat de Haagse campus open voor samenwerking met andere universiteiten, ook buitenlandse. “Je zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat de campus in Den Haag de Europese dependance wordt van een Amerikaanse universiteit.” (SB)

Dat zal de universiteit dan doen onder het thema ‘recht en veiligheid’. De Universiteit Leiden, partner van de TU en momenteel de enige universiteit op de Haagse campus, neemt vooral de afdeling recht voor haar rekening. De TU richt zich op de veiligheid.