TU Delft wil fors groeien naar 40 duizend studenten

Geen beheersing van studentenaantallen, maar juist een groei naar 40 duizend studenten. Dat wil het college van bestuur van de TU Delft.

Het college van bestuur ziet de gestage groei van de afgelopen jaren als een van de oorzaken van druk op de stad, op medewerkers én op studenten. (Foto: Justyna Botor)

Dat staat in een bericht dat het college van bestuur (cvb) donderdag 15 september aan medewerkers heeft gestuurd. Vlak daarvoor zijn onder meer de decanen en de directeuren geïnformeerd. Daarmee startte meteen een consultatieronde, waarin het cvb wil spreken met allerlei belanghebbenden om ‘met elkaar een beeld te vormen hoe we zo’n uitdaging het beste kunnen aangaan’. Dat moet leiden tot ideeën en conclusies die weer meegenomen worden in de discussie over het Instellingsplan 2024-2030.

In dat strategische plan wil het cvb een duidelijk andere koers gaan varen dan in het huidige plan dat uitgaat van beheersing van studentenaantallen. “Niet: wat kunnen we aan?, maar: wat is er nodig en hoe gaan we dat doen?”, schrijft het college. Nodig zijn volgens het cvb ingenieurs die ‘de grote maatschappelijke vraagstukken van deze eeuw’ kunnen oplossen. “Hier ligt een grote verantwoordelijkheid, die de TU Delft wil nemen. [..] Met een groei naar 40 duizend studenten kunnen we toegroeien naar 5.500 tot 6.000 afgestudeerde ingenieurs per jaar.”

Om de stad Delft te ontzien, kijkt het cvb naar Den Haag en Rotterdam om een zogenoemde ‘multicampusstrategie’ mogelijk te maken. Volgens het college ligt dat voor de hand omdat de TU al in Den Haag zit met één opleiding en er een verregaande samenwerking in opbouw is met het Erasmus MC en de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Tegenwoordig staan er net geen 28 duizend studenten aan de TU ingeschreven

Het college van bestuur denkt dat een groeistrategie weliswaar ‘ingrijpend’ en ‘uitdagend’ is, maar ook nodig. In het huidige Instellingsplan (2018-2024) zei het te streven naar maximaal 25 duizend studenten – om werkdruk, druk op de stad en kosten beheersbaar te houden. Bij gebrek aan sturingsinstrumenten ging de universiteit al in 2018 over dat maximum heen. Tegenwoordig staan er net geen 28 duizend studenten aan de TU Delft ingeschreven. Het cvb ziet de gestage groei van de afgelopen jaren als een van de oorzaken van druk op de stad, op medewerkers én op studenten. “We zijn van mening dat er iets moet gebeuren om dat te doorbreken, en het kijken naar minder conventionele oplossingen opent wellicht ook nieuwe deuren.”

Het nieuwe idee volgt een advies van een commissie onder leiding van Jo van Ham, voormalig vicevoorzitter van het college van bestuur van de TU Eindhoven en voormalig directeur-generaal hoger onderwijs op het ministerie van Onderwijs. Tijdens de consultatieronde de komende maanden moet blijken of er genoeg kansen zijn om het daadwerkelijk verder door te zetten.

• Houd Delta in de gaten voor een interview met collegevoorzitter Tim van der Hagen.
  • Wat vind je van het plan van het college van bestuur? Deel het met ons.
Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl