Wetenschap

TU Delft TV: Het verhaal achter Operation Air

Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis ontwikkelden studenten klinische technologie een beademingsapparaat. Eenmaal klaar hoefde het niet meer. Hoe beleefden ze dat?

Minister Wiebes bezoekt Operation Air. (video still)

TU Delft TV documentaire Operation Air.

TU Delft TV maakt al vijf jaar korte filmpjes over Delfts onderzoek. Dit keer namen de studenten en videomakers Ward Dijkman en Roel Breure meer tijd om het verhaal achter Operation Air te volgen. Dit initiatief van prof.dr.ir. Jaap Harlaar (3mE) om studenten beademingsapparatuur tijdens de coronacrisis te laten bouwen kreeg volop aandacht in de media. “Wij gaan echt een verschil maken”, belooft Harlaar in het begin van de documentaire.
Studenten voelen de druk van de oplopende IC-opnames, en de hoop die op hen gevestigd is. “We zijn het aan het proberen, maar we hebben ook de gouden graal niet”, zegt één van hen bijna verontschuldigend.

En dan, op het moment dat de productie in gang gezet wordt, hoeft het opeens niet meer. De intensive cares lopen langzaam leeg, en van de bedoelde vijfhonderd apparaten blijft er maar een handvol over. Eén van de studenten moest leveranciers daarover informeren. “Dat was wel even een momentje, inderdaad”, herinnert ze zich.

Toch is de anticlimax niet het einde van het verhaal. Wat overblijft is de kennis en de ontwerptekeningen die open-source beschikbaar zijn. En het heeft de studenten een boost gegeven in zelfvertrouwen.  “Als je er met zijn allen voor gaat kun je veel meer bereiken dan ik in eerste instantie had verwacht”, zegt één van hen.
Initiatiefnemer Jaap Harlaar is allerminst teleurgesteld en kijkt met plezier op het hele avontuur terug: “Jongens, meiden, het was een geweldige ervaring die we ons hele leven nooit meer gaan vergeten.”
Dankzij het geduld en de toewijding van de eerste documentairemakers van TU Delft TV kun je die ervaring meebeleven.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl