TU Delft in top-50 QS-ranglijst

De TU Delft staat als enige Nederlandse universiteit in de top-50 van de wereldwijde QS Rankings 2020. De meeste andere universiteiten dalen.

De vlag mag uit. (Foto: Connie van Uffelen)

Delft klimt al jaren in de QS-ranglijst en is nu gestegen van plaats 52 naar 50. De Universiteit van Amsterdam, de enige andere Nederlandse universiteit in de top-100, daalt in 2019 van 57 naar 64, maar behoudt haar tweede plaats in de lijst van alle Nederlandse universiteiten. In de QS-ranglijst stijgen er vijf en dalen er zeven. Tilburg levert de meeste plaatsen in en zakt van 319 naar 412. Wageningen blijft staan op 125.

Collegevoorzitter Tim van der Hagen reageerde opgetogen op Twitter:

timtweetrankingdefi.jpg

Mening

De jaarlijkse ranglijst is voor 40 procent gebaseerd op meningen van ruim 90 duizend deskundigen uit het hoger onderwijs en onderzoek. Daarnaast is aan bijna 45 duizend werkgevers gevraagd welke universiteiten volgens hen de meest “competente, innovatieve en effectieve afgestudeerden” afleveren. Zij bepalen 10 procent van de score.

Verder kijken de makers van de ranglijst naar de studenten-stafratio – al is niet duidelijk of bijvoorbeeld promovendi meetellen als docent –, de citatiescore van wetenschappelijke artikelen en de internationalisering van het hoger onderwijs (zowel onder studenten als medewerkers).

Het Amerikaanse MIT (Massachusetts Institute of Technology) komt opnieuw als beste uit de bus. Alle podiumplaatsen blijven vergeleken met vorig jaar ongewijzigd: Stanford en Harvard staan wederom op twee en drie en Caltech op vijf. Het Britse Oxford schuift op naar de vierde plaats.

qsranking2019_HOP.JPG

© HOP. Bron: QS World University Rankings.

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl