TU Delft is te makkelijk

De TU Delft moet studenten strenger selecteren en daarom zwaardere propedeuses invoeren, vindt gewezen studentenleider Jeroen Coppelmans.Coppelmans, oud-voorzitter van de studentenraad, zei dit tijdens de opening van het academisch jaar, afgelopen maandag in de aula.

Omdat scholieren met een vwo-diploma op zak wel zonder meer in Delft terecht moeten kunnen, maar de selectie ook niet te laat in de studie mag plaatsvinden, is volgens hem een zware propedeuse het enige mogelijke selectiemiddel. Nico de Voogd noemde het voorstel voor een zwaardere propedeuse uit de mond van een student ‘opmerkelijk’.

Volgens Coppelmans verdoen veel studenten hun tijd met bijbaantjes die niet relevant zijn voor de studie. Zo staan ze de Delftse ambitie in de weg om ‘uitstekende’ ingenieurs af te leveren. Beter voor de academische vorming zijn lidmaatschap van een studentenvereniging, bestuurservaring en sporten, vindt de student scheikundige technologie.

,,De studenten moeten zo toegewijd zijn aan de universiteit, dat zij met een redelijke inspanning hun vakken halen en dus binnen de daarvoor gestelde tijd kunnen afstuderen terwijl ze er toch van alles naast doen”, aldus Coppelmans. Delftse studenten doen in vergelijking met Twente en Eindhoven het langst over hun vijfjarige studie: gemiddeld ongeveer zes jaar.

De Delftse ambitie om tot de top vijf van de wereld te horen, werd tijdens de opening van het jaar door alle sprekers nog eens stevig uitgedragen, ook al behoort dit streven niet langer tot de missie van de universiteit. Behalve Coppelmans zeiden ook De Voogd en Jeroen van der Veer, president-directeur van de Nederlandse tak van Shell, naar deze positie te streven. ,,Zou Delft onverhoopt lager ranken, dan zijn in mijn ogen direct ingrijpende corrigerende maatregelen nodig,” aldus de Shelltopman.

.aut. David Keuning

Coppelmans, oud-voorzitter van de studentenraad, zei dit tijdens de opening van het academisch jaar, afgelopen maandag in de aula. ,,Al jaren bepaalt de kwaliteit van de instroom het niveau van de opleiding, maar de kwaliteit van de opleiding moet voorop staan,” aldus Coppelmans. ,,De TU Delft kan een voortrekkersrol innemen in Nederland door als eerste een propedeuse neer te zetten die niet de kwaliteit van de inschrijvingen volgt, maar die alleen gehaald wordt door studenten met voldoende capaciteiten en motivatie om de titel Delfts ingenieur te behalen.”

.aut. David Keuning