TU Delft stijgt op ranglijst Times Higher Education

In de Times Higher Education World University Rankings 2021 scoort de TU Delft beter dan vorig jaar. De universiteit stijgt drie plaatsen naar positie 75.

Op wereldschaal doet Nederland het goed: alleen de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland en Australië hebben meer universiteiten in de top 200. (Foto: Justyna Botor)

Nederlandse universiteiten presteren goed in de wereldwijde ranglijst van het Britse tijdschrift Times Higher Education, maar ze verliezen terrein. China is in opmars.

Volgens de Britse ranking behoren tien Nederlandse universiteiten tot de beste tweehonderd van de wereld. De makers meten het succes van universiteiten aan de hand van onder meer wetenschappelijke prestaties, reputatie en het aantal studenten per docent.

Koploper in Nederland is, net als vorig jaar, Wageningen Universiteit: die stijgt van plaats 62 naar 53. De Universiteit van Amsterdam volgt op nummer 65. De TU Delft stijgt ten opzichte van vorig jaar drie plaatsen naar positie 75. De TU Eindhoven valt buiten de top 200, net als de universiteiten van Tilburg en Twente.

Op wereldschaal doet Nederland het opvallend goed: alleen de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland en Australië hebben meer universiteiten in de top 200. China nestelt zich naast Nederland in het landenklassement met eveneens tien instellingen in de top 200.

Op nummer één staat voor de zesde keer op rij de Britse Oxford University. Maar Amerikaanse universiteiten blijven de ranglijst domineren, met acht universiteiten in de top 10 en maar liefst 57 instellingen bij de beste 200.

Shanghai-ranking
De Shanghai-ranking werd ook onlangs bekendgemaakt. Daarin prijkten negen Nederlandse universiteiten in de top 200 van de wereld. Universiteit Utrecht scoorde het hoogste van de Nederlandse instellingen met een plek op nummer 50. De TU Delft kwam net als voorgaande jaren uit tussen plaats 151 en 200.

Zulke rankings zijn “zeker niet zaligmakend”, zegt voorzitter Pieter Duisenberg van universiteitenvereniging VSNU, “maar ze geven internationaal wel een indicatie waar we staan.” Het wegzakken van Nederland onderstreept volgens hem waarom de politiek 1,1 miljard euro per jaar extra voor het wetenschappelijk onderwijs zou moeten uittrekken. Nederland doet mee met de top, “maar hoe lang nog”, vraagt hij zich af.

Tegelijkertijd wil Duisenberg de rankings relativeren. “Er ligt relatief veel nadruk op indicatoren als het aantal publicaties en de citatie-impact”, vindt hij. De bestuurders van universiteiten willen juist anders ‘erkennen en waarderen’ en niet alleen maar op wetenschappelijke prestaties letten. Ze willen meer aandacht geven aan bijvoorbeeld onderwijs, patiëntenzorg en leiderschap.

HOP, Josefine van Enk

HOP Hoger Onderwijs Persbureau