Onderwijs

‘TU Delft sterkste merk’

De TU Delft is de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit in de nieuwe World Reputation Ranking van de Times Higher Education.

De universiteit staat op plaats 49 in deze lijst die de reputatie van onderzoek en onderwijs onder wetenschappers weergeeft.

Klein verschil
De Universiteit Utrecht is de tweede Nederlandse instelling op de lijst en deelt samen met andere instellingen plaats 71 tot en met 80. De Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam scoren allebei tussen de 81 en 90. Volgens de onderzoekers zijn de verschillen tussen de universiteiten hier zo klein, dat deze maar beter per tien gebundeld konden worden.

Reputatie
De samenstellers van de lijst baseren zich op de uitgebreidere World University Rankings van de Times Higher Education, waarvoor de reputatie van het onderwijs en het onderzoek van instellingen een van de indicatoren is. Delft staat daarin 151e, lager dan de Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit van Amsterdam en een stuk onder de TU Eindhoven (114).

Aanraden 
Meer dan dertienduizend ervaren wetenschappers uit 131 landen vulden de enquête over de reputatie van universiteiten in. Ze moesten onder meer de vraag beantwoorden welke universiteit ze bachelorstudenten zouden aanraden om het beste onderwijs in hun vakgebied te krijgen.

Onduidelijk
Hoe de rangorde precies tot stand komt, is niet duidelijk, want de data blijven geheim. “De methodologie wordt wel in hoofdlijnen verklaard, maar de data zitten in een black box”, zegt hoogleraar Ton van Raan, deskundige in het meten van onderzoekskwaliteit en maker van de Leiden Ranking, die volgende maand verschijnt. “Dit is immers geen wetenschappelijke publicatie, maar een commercieel product.”

Onzin
Het is de samenstellers niet gelukt om de goede naam van een universiteit in een score te vangen, vindt Van Raan: “De reputatie van een aantal Koreaanse en Chinese universiteiten, en die van de Lomonosov Universiteit Moskou, om maar een paar voorbeelden te noemen, is volgens deze reputatie-ranking veel sterker dan die van Europese topuniversiteiten. Dat is gewoon onzin.”

Minder gewicht
In de algehele World University Rankings van 2010 werd overigens voor het eerst minder gewicht toegekend aan de reputatie van een universiteit. De methodiek van de omstreden ranglijst was na jaren van kritiek aangepast. Dat had gevolgen: geen enkele Nederlandse universiteit kwam meer in de top honderd voor.

Invloed publicaties
Volgens Van Raan is de enige betrouwbare maat voor wetenschappelijke kracht van universiteiten een meting van de zogeheten ‘impactscore’, oftewel de wetenschappelijke invloed per publicatie. Daar kijkt de THE wel naar, maar niet op de juiste manier: “In de impact-ranking van de THE staat de universiteit van Alexandrië in Egypte op de vierde plaats wereldwijd. Niet te geloven, en ook volkomen onjuist.”

Professor Edward Holweg was as intrigued as everyone else by the recent controversy surrounding Toyota’s apparently malfunctioning brakes and sticking throttles. “The confusion with the brakes concerned the hybrid Prius”, he explains. “In an emergency brake the pedal felt strange, while the automated system switched from the regenerative electromagnetic brake to the mechanical one. The other defect, the stuck throttle, was more serious. Modern throttle systems are electro-mechanical, meaning the gas pedal and the engine’s throttle are only electronically connected. When the brake is activated, the system should be intelligent enough to reset the throttle automatically. But apparently that did not always happen. These cases are illustrative of the present state of built-in automotive control systems, whereby each system not only functions independently of the others, but also sometimes even counteract each other. This is what the newly appointed professor of intelligent automotive systems (Mechanical, Maritime and Materials Engineering) aims to change with an integrated approach.

In his inaugural lecture, which he will deliver next Friday, prof. Holweg will show how cars – starting with the Model T Ford a century ago – have evolved from purely mechanical systems, via hydraulics (1922) and electro-hydraulics (1971: first anti-lock braking system), to electro-mechanical (drive-by-wire) systems. Holweg believes this trend is unstoppable. Yet, there is a limit to the growing complexity. “Increasing complexity is simply not a sustainable direction to follow”, he argues. “My view is therefore focused on simplifying the current vehicle architecture in order to counter the increasing complexity.” He thinks the principle of Global Chassis Control could
make cars both better and simpler.

What is Global Chassis Control?
“It means you have one set of sensors, connected to one control system that uses one set of actuators to control the entire vehicle.”

What role do actuators play?
“In the driving direction, the actuators are the traction and brake systems; in the lateral direction, the steering; and vertically, the suspension of the car.”

Given the fact that you also work part-time at SKF, a bearing manufacturer, I presume the sensors are placed in the bearings?
“That’s correct. Although the best place would be in the tires, because you’d want to measure the x,y,z-forces from the road onto the tires. But since measuring at the tire-road interface is hard to realise, measuring forces in the wheel bearing is second best option. We can actually calculate the three forces on the tire from the three forces and three angular moments we measure in the bearing.”

Is Global Chassis Control functioning yet?
“Not yet. At SKF, we have a modified BMW that features sensors in the wheel bearings and estimators that calculate the forces. We’re currently developing and testing ABS software on the wheel test bench at TU Delft. Results so far indicate that the breaking distance is shorter than with conventional ABS-systems, which use the rotation of the tire as an input. In late summer we intend to demonstrate the system in a BMW on a test track where there is lots of asphalt around.”

Will industry adopt the concept?
“It’s still early days, but BMW for example is working on an integration of subsystems like ABS and ESP [electronic stability control, ed.], having both systems share the same sensors.”

What will the research at TU Delft focus on?
“We want to improve the sensors in the bearings, including the estimators to calculate the forces. Perhaps we will also need to modify the bearings to allow for better measurements. Another research focus will be on the development of an electro-mechanical wheel suspension. That’s a project we’ll be doing in collaboration with TU Eindhoven.”

Professor Edward Holweg, Intelligent Automotive Systems, inaugural speech, 16 April 2010, 15:00 hrs.

De universiteit staat op plaats 49 in deze lijst die de reputatie van onderzoek en onderwijs onder wetenschappers weergeeft.

Klein verschil
De Universiteit Utrecht is de tweede Nederlandse instelling op de lijst en deelt samen met andere instellingen plaats 71 tot en met 80. De Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam scoren allebei tussen de 81 en 90. Volgens de onderzoekers zijn de verschillen tussen de universiteiten hier zo klein, dat deze maar beter per tien gebundeld konden worden.

Reputatie
De samenstellers van de lijst baseren zich op de uitgebreidere World University Rankings van de Times Higher Education, waarvoor de reputatie van het onderwijs en het onderzoek van instellingen een van de indicatoren is. Delft staat daarin 151e, lager dan de Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit van Amsterdam en een stuk onder de TU Eindhoven (114).

Aanraden 
Meer dan dertienduizend ervaren wetenschappers uit 131 landen vulden de enquête over de reputatie van universiteiten in. Ze moesten onder meer de vraag beantwoorden welke universiteit ze bachelorstudenten zouden aanraden om het beste onderwijs in hun vakgebied te krijgen.

Onduidelijk
Hoe de rangorde precies tot stand komt, is niet duidelijk, want de data blijven geheim. “De methodologie wordt wel in hoofdlijnen verklaard, maar de data zitten in een black box”, zegt hoogleraar Ton van Raan, deskundige in het meten van onderzoekskwaliteit en maker van de Leiden Ranking, die volgende maand verschijnt. “Dit is immers geen wetenschappelijke publicatie, maar een commercieel product.”

Onzin
Het is de samenstellers niet gelukt om de goede naam van een universiteit in een score te vangen, vindt Van Raan: “De reputatie van een aantal Koreaanse en Chinese universiteiten, en die van de Lomonosov Universiteit Moskou, om maar een paar voorbeelden te noemen, is volgens deze reputatie-ranking veel sterker dan die van Europese topuniversiteiten. Dat is gewoon onzin.”

Minder gewicht
In de algehele World University Rankings van 2010 werd overigens voor het eerst minder gewicht toegekend aan de reputatie van een universiteit. De methodiek van de omstreden ranglijst was na jaren van kritiek aangepast. Dat had gevolgen: geen enkele Nederlandse universiteit kwam meer in de top honderd voor.

Invloed publicaties
Volgens Van Raan is de enige betrouwbare maat voor wetenschappelijke kracht van universiteiten een meting van de zogeheten ‘impactscore’, oftewel de wetenschappelijke invloed per publicatie. Daar kijkt de THE wel naar, maar niet op de juiste manier: “In de impact-ranking van de THE staat de universiteit van Alexandrië in Egypte op de vierde plaats wereldwijd. Niet te geloven, en ook volkomen onjuist.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.