TU Delft populair bij profielkiezers

De TU Delft is bij leerlingen van 3 havo en 3/4 vwo de populairste technische universiteit. Van alle hoger onderwijsinstellingen komt de TU Delft bij hen op de zesde plaats; de TU’s van Eindhoven en Twente staan op de veertiende en vijftiende plaats.

Dat blijkt uit de ProfielKeuze 2009-2010 van Qompas, een organisatie die sinds 1996 voor jonge (aankomend) hoger opgeleiden oriëntatiemiddelen ontwikkelt op het gebied van studie, carrière en loopbaanontwikkeling. Met de online ProfielKeuze kiezen scholieren uit 3 havo en 3/4 vwo voor een van de vier examenprofielen plus enkele keuzevakken. De resultaten van de editie van 2009-2010 zijn gebaseerd op de 310.000 bezoeken aan de site.

Belangstelling
Bij het invullen van de profielkeuze kunnen leerlingen vijf favoriete onderwijsinstellingen aangeven. Volgens de analisten van de ProfielKeuze geeft de keuze van de 3 havo- en 3/4-vwo-leerlingen een ongekleurde belangstelling weer omdat reputaties van instellingen bij hen nog een nauwelijks een rol spelen. De meest favoriete onderwijsinstelling is Hogeschool Inholland; de hoogst geklasseerde universiteit is die van Utrecht op de tweede plaats.

Stabilisatie
De zesde plaats van de TU Delft betekent een stabilisatie ten opzichte van het jaar ervoor. Ook toen bezette de TU een zesde plaats. In de jaren daarvoor was Delft geleidelijk geklommen vanaf de dertiende plaats. De TU’s van Twente en Eindhoven bleven ook stabiel ten opzichte van 2008-2009, nadat ze in de jaren ervoor iets terrein moesten prijsgeven.

Meisjes
Afgaande op de populariteit van de schoolvakken moeten de technische universiteiten het ook de komende jaren vooral hebben van jongens. In de ranglijst van favoriete vakken staat bij vwo-meisjes Engels met stip bovenaan. Meer dan 90 procent van hen gaf dat vak een positieve of neutrale beoordeling. Pas op de zevende plek komt wiskunde (80% positief of neutraal), terwijl dat vak in 2008-2009 nog op vijfde plaats kwam. Informatiekunde, natuurkunde en techniek staan op plaats achttien, negentien en twintig met scores van rond 60 procent en relatief weinig positieve beoordelingen. Ook is natuurkunde vergeleken met eerdere jaren vier plaatsen gezakt.

Jongens
Bij vwo-jongens is dat beeld heel anders. Hun favoriete vak is lichamelijke opvoeding, maar al op plaats drie komt wiskunde, dat zelfs een plaatsje steeg vergeleken met 2008-2009. Informatiekunde (5), scheikunde (6), natuurkunde (8) en techniek (11) staan ook veel hoger dan bij meisjes.

Technische studies
Het verschil in belangstelling tussen jongens en meisjes vertaalt zich ook in de keuze voor een studie. Bij de top tien van favoriete studies zit bij vwo-meisjes geen enkele technische studie. In de top tien van de jongens zitten er vijf in de technische richting: informatica/technische informatica (2), bouwkunde (4), luchtvaart- en ruimtevaarttechniek/luchtvaarttechnologie/aviation (5), elektrotechniek (6) en technische natuurkunde (7).

Dat stelt de gemeenteraadsfractie Stip in schriftelijke vragen aan het college van B&W. Stip twijfelt eraan of het lukt om elke fietsparkeerplaats te compenseren die verdwijnt vanwege de werkzaamheden in de Spoorzone. De openbare ruimte rond het station staat sinds het begin van het collegejaar mudvol met fietsen.

Dat blijkt uit de Profielkeuze 2009-2010 van Qompas, een organisatie die sinds 1996 voor jonge (aankomend) hoger opgeleiden oriëntatiemiddelen ontwikkelt op het gebied van studie, carrière en loopbaanontwikkeling. Met de online Profielkeuze kiezen scholieren uit 3 havo en 3/4 vwo voor een van de vier examenprofielen plus enkele keuzevakken. De resultaten van de editie van 2009-2010 zijn gebaseerd op de 310 duizend bezoeken aan de site.

Belangstelling
Bij het invullen van de profielkeuze kunnen leerlingen vijf favoriete onderwijsinstellingen aangeven. Volgens de analisten van de Profielkeuze geeft de keuze van de 3 havo- en 3/4-vwo-leerlingen een ongekleurde belangstelling weer omdat reputaties van instellingen bij hen nog een nauwelijks een rol spelen. De meest favoriete onderwijsinstelling is Hogeschool Inholland; de hoogst geklasseerde universiteit is die van Utrecht op de tweede plaats.

Stabilisatie

Meisjes
Afgaande op de populariteit van de schoolvakken moeten de technische universiteiten het ook de komende jaren vooral hebben van jongens. In de ranglijst van favoriete vakken staat bij vwo-meisjes Engels met stip bovenaan. Meer dan 90 procent van hen gaf dat vak een positieve of neutrale beoordeling. Pas op de zevende plek komt wiskunde (80 procent positief of neutraal), terwijl dat vak in 2008-2009 nog op vijfde plaats kwam. Informatiekunde, natuurkunde en techniek staan op plaats achttien, negentien en twintig met scores van rond 60 procent en relatief weinig positieve beoordelingen. Ook is natuurkunde vergeleken met eerdere jaren vier plaatsen gezakt.

Jongens

Technische studies