TU Delft overweegt hoger collegegeld

Universiteiten mogen per september aanstaande zelf bepalen hoeveel collegegeld zij vragen aan zevendejaars en ouder. De Eerste Kamer is afgelopen dinsdag akkoord gegaan met een wetsvoorstel waarin dit wordt bepaald.

De wet betreft grofweg de groep studenten die langer dan zes jaar staat ingeschreven en tot nu toe onder de noemer auditor valt. Zij hebben geen recht op studiefinanciering en moeten een hoger collegegeld (dit jaar 3150 gulden) betalen.

De term auditor verdwijnt echter uit de wet; zevendejaars kunnen voortaan nog één jaar studiegeld lenen. Daar staat tegenover dat universiteiten hun een hoger collegegeld mogen vragen.

De meeste universiteiten gaan komend jaar terughoudend om met deze vrijheid. Zij verhogen het collegegeld met 150 gulden, evenveel als de stijging van het collegegeld voor andere studenten. Alleen de universiteiten van Limburg en Eindhoven gaan het bedrag rekenen dat ook de overige studenten komend jaar moeten betalen, 2400 gulden.

De universiteit van Leiden gaat meer vragen: half maart deelde deze universiteit tijdens een vergadering van de vereniging van universiteiten VSNU mee 3400 gulden in rekening te willen brengen. De TU Delft liet in diezelfde vergadering weten te studeren ,,op een bedrag tussen 3300 en vierduizend gulden”.

Cvb-voorzitter de Voogd maakte gisteren in de u-raad duidelijk dat het college zich niet gebonden voelt aan de bedragen die genoemd zijn in de VSNU-vergadering. ,,Hogere collegegelden kunnen interessant zijn voor ons, maar het is ook goed mogelijk dat we de verhoging nu wat te snel vinden verlopen.” De Voogd vergeleek het probleem met de prijspolitiek van Duitse auto-fabrikanten. ,,Ten onrechte vragen zij veel te hoge prijzen voor hun produkten, maar het publiek heeft daardoor wel de indruk dat het om hoge kwaliteit gaat, ” aldus deze BMW-rijder. (HOP/H.Ob./R.M.)

De Technische universiteit Delft en de Rijksuniversiteit Leiden overwegen een hoger collegegeld in rekening te brengen aan zevendejaars studenten en ouder. Maar TU-collegevoorzitter De Voogd zei gisteren in de universiteitsraad ,,dat er nog geen reden is voor alarm. Pas in april zal Delft een standpunt bepalen.”