TU Delft lager op ranglijst Times Higher Education

In de Times Higher Education World University Rankings 2020 daalt de TU Delft ten opzichte van vorig jaar met 9 plaatsen naar een gedeelde positie 67.

'Een teleurstelling' noemt collegevoorzitter Tim van der Hagen de nieuwe positie van de TU Delft. (afbeelding: THE)

Sinds 2014 schommelde de positie van de TU Delft tussen 71 en 58. Na een stijging in de afgelopen twee jaren, valt de universiteit nu terug naar de plaats van 2016. “Een teleurstelling”, vindt collegevoorzitter van de TU Delft Tim van der Hagen. “Rankings laten altijd fluctuaties zien en we mogen nog steeds trots zijn op onze hoge positie in de wereldtop”, zo laat hij weten in een persbericht. “Maar nu we in Nederland een daling zien bij een deel van de universiteiten, moet je je afvragen of dit een gevolg is van de achterblijvende financiering van het WO. Universiteitsranglijsten laten zien waar je staat ten opzichte van elkaar. Elders in de wereld wordt fors geïnvesteerd in hoger onderwijs en onderzoek.”

Voor de Universiteit Twente pakt de ranglijst van het Britse tijdschrift Times Higher Education helemaal ongunstig uit. De universiteit verdwijnt uit de top 200. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling, stelt de samensteller van de lijst, Phil Baty.

De Universiteit Twente verliest haar plek in de mondiale top. Daardoor staan er dit jaar elf Nederlandse universiteiten in de top 200 van de jaarlijkse World University Rankings, waarvan zeven in de top 100. Voor het tweede jaar op rij verdwijnt er een Nederlandse instelling uit de hogere regionen van het klassement.

Zorgwekkend
Wageningen is de nieuwe nummer 1 van Nederland. De universiteit neemt de koppositie over van de TU Delft. De Vrije Universiteit Amsterdam maakt de grootste sprong voorwaarts, van plek 166 naar 138. TU Eindhoven verliest het meeste terrein en zakt van plaats 167 naar 186.

De ranglijst kijkt naar de reputatie van universiteiten, maar ook naar het aantal docenten per student, de hoeveelheid internationale studenten en docenten, de samenwerking met het bedrijfsleven en de impact van wetenschappelijk onderzoek. Nederlandse universiteiten scoren doorgaans goed op citatie-impact, maar blijven achter als het gaat om hun onderwijsomgeving. Ook is het bedrijfsleven minder gaan bijdragen aan onderzoek.

“De prestatie van Nederland is nog steeds erg indrukwekkend, maar de huidige ontwikkelingen zijn zorgwekkend”, stelt lijstmaker Phil Baty. Nederland heeft volgens hem serieuze hindernissen te overwinnen, met name op het gebied van toegankelijkheid voor buitenlandse studenten en academici.

Grootmachten
De opmars van Aziatische universiteiten zet ook dit jaar onverminderd door. Het aantal onderwijsinstellingen in de top 200 is gestegen van twee naar 24. Baty benadrukt echter dat de “Angelsaksische grootmachten” hun plekje aan de top niet zomaar zullen opgeven. Het Britse Oxford is voor het vierde jaar op rij de nummer 1 en de Verenigde Staten domineren de ranglijst met zestig instellingen in de top 200, waarvan veertien in de top 20.

Door de hevige internationale concurrentie dalen veel Europese universiteiten in de lijst. “Economische instabiliteit en toenemende isolationistische politieke tendensen dreigen veel van het uitstekende werk van Europese universiteiten te ondermijnen”, aldus Baty. Wil Europa goed blijven presteren, dan moet het toonaangevende academici blijven aantrekken met investeringen in onderzoek, en een gastvrije omgeving aanbieden voor  “mensen uit alle lagen van de bevolking”.

Toonaangevende ranglijst
De THE Ranking hoort, samen met de Shanghai ranking en de QS ranking, bij de toonaangevende ranglijsten in de wereld. Elke ranking is anders samengesteld en heeft z’n eigen voordelen en beperkingen, maar hoge noteringen in toonaangevende rankings zijn belangrijk voor het aantrekken van internationaal toptalent. Universiteitsranglijsten worden veel geraadpleegd door internationale studenten en wetenschappers die in het buitenland willen studeren of werken. Van der Hagen: “Om op hoog niveau onderzoek te doen en onderwijs te geven moeten we talent uit binnen- en buitenland kunnen blijven aantrekken. De positie van de TU Delft blijft sterk, maar als dit een signaal is moeten we ons zorgen maken.”

Overigens zijn er kanttekeningen te plaatsen bij deze en soortgelijke ranglijsten. Zo zouden onderzoekers en universiteiten allerlei trucs toepassen om hun score te verhogen. Bovendien tellen onderwijsprestaties niet of nauwelijks mee.

HOP, Melanie Zierse / Delta, Tomas van Dijk

HOP Hoger Onderwijs Persbureau