TU Delft Dies viert de veerkracht

Als thema voor 179ste Dies is gekozen voor veerkracht, aldus rector Tim van der Hagen, want de universiteit heeft de activiteiten voortgezet, ondanks de Covid-crisis.

“Zonder technologie geen veerkracht”, zegt dr. Tina Comes in haar voordracht. (Videostill uit Diespresentatie)

Tijdens de Covid-crisis hebben medewerkers en studenten van TU Delft flexibiliteit en volharding getoond. Als thema voor het 179-jarig bestaan van de universiteit is daarom gekozen voor veerkracht, of resilience.  De verjaardag van de universiteit, oftewel Dies Natalis, wordt in de loop van deze week online gevierd, met als hoogtepunt een online live-viering op vrijdag met als moderator tv-presentator Art Rooijakkers.

“We hebben allemaal een stresstest ondergaan, vorig jaar”, zegt dr. Tina Comes in haar online speech over de Resilient Society. Comes is universitair hoofddocent aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft en ze is tevens wetenschappelijk directeur van het 4TU Center on Resilience Engineering.

Ze vertelt hoe zij en haar collega’s de overstap hebben gemaakt naar online onderzoek en online onderwijs. Als ouder van een vierjarig zoontje heeft ze ook het thuisonderwijs van nabij beleefd. Ze benadrukt echter dat we zonder technologie voor schoon water, energie, transport en communicatie niet op dezelfde manier met Covid hadden kunnen omgaan als we hebben gedaan.

“Onderzoek heeft een centrale rol gespeeld in ons vermogen om ons aan te passen, en nu nog meer met de komst van vaccins.” In de tweede helft van haar toespraak geeft Comes tal van voorbeelden van mensen die zich herpakken na tegenslag met behulp van technologie. “Zonder technologie,” concludeert ze, “is er geen veerkracht.”

Meer lezingen
In de loop van de Diesweek verschijnen andere inspirerende lezingen over online veerkracht door professor Bart van Arem (Rethinking connectivity and mobility, dinsdag 12 januari); professor Neelke Doorn (Resilience and Environmental Issues, woensdag 13 januari); en professor Catholijn Jonker (Resilience through embracing Artificial Intelligence, donderdag 14 januari).

Vrijdag 15 januari geeft rector Tim van der Hagen het startschot voor het live-evenement (aanvang 16.00 uur) met zijn toespraak Towards a Resilient Society. Het programma belooft ook jazz en dans, zij het online.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl