TU blij met ranking en tegelijk ongerust

De TU Delft is blij met haar hoge positie in de wereldranglijst van universiteiten, die Times Higher Education deze week publiceerde. Maar ongerustheid is er ook.

Deze week werd bekend dat de TU Delft op plaats 77 staat in de Times Higher Education-ranking (THE) van universiteiten. Vorig jaar stond Delft nog op 104. Net als veel andere Nederlandse universiteiten maakte de universiteit een grote sprong.

Opvallend, in tijden van bezuinigingen. De TU zag in 2009 al aankomen dat er krappe tijden aankwamen en besloot toen tot de ‘herijking’, een grote bezuinigings- en herverdelingsoperatie, die nog steeds loopt. Dat, maar vooral verdere besparingen vanuit de overheid kunnen de positie van de TU en alle andere Nederlandse universiteiten in gevaar brengen.

Dat is althans de mening van het college van bestuur van de TU Delft. Collegelid Paul Rullmann laat in een korte reactie op de Times-ranking weten blij te zijn met de stijging naar plaats 77. “De precieze analyse van deze snelle stijging hebben we (nog) niet. Wel zegt THE zelf dat Nederland het op dit moment gewoon heel goed doet. Dus laten we dat maar met vreugde incasseren.”

Daarna komt de ‘maar’. De herijking staat namelijk (nog) los van de ranking. “
De gegevens waarop THE zich baseert komen voort uit het presteren in de afgelopen jaren. Een universiteit bouwt zijn positie op in de loop van vele jaren.”

Niet voor niks is Rullmann hier ongerust over. “Daarom zeggen we met regelmaat tegen de overheid: we hebben nu een goede kwaliteitspositie. Die hebben we bereikt dankzij de financiering van de overheid. Blijf alsjeblieft investeren, want anders zit je over een paar jaar verbaasd te kijken omdat die positie blijkt geërodeerd.”