TU-begroting: dreigend financieringstekort

De begroting over 2002 valt tegen. De faculteiten OCP en TNW komen opnieuw in de rode cijfers.,,Een decaan moet zich aan het budget van zijn faculteit houden.

De collegevoorzitter besprak met de ondernemingsraad de begroting voor 2002. Die valt ronduit tegen: de universiteit houdt vijf miljoen euro over, tien miljoen euro minder dan het bedrag waarop in de financiële taakstelling was gemikt.

Slecht nieuws, zeker omdat elk jaar miljoenen opzij gelegd moeten worden voor de vernieuwing van de TU-campus. Enkele structurele oorzaken van de tegenvallende cijfers: de rijksbijdrage kalft af, de derde geldstroom daalt, de personeelskosten stijgen. Bovendien dreigen de faculteiten Onderzoek, Constructie en Productie (OCP), Technische Natuurwetenschappen en Informatietechnologie en %systemen (ITS) en het Service Business Center, de Facilitaire Dienst en Vastgoedbeheer in 2002 meer te zullen uitgegeven dan met het college was afgesproken.

ITS (ruim een miljoen euro in de rode cijfers) krijgt echter toch lof van de staf financiën. Uit de begroting zou blijken dat de faculteit ‘weer aan het opkrabbelen is’: de verhouding kosten en output wordt beter. Bovendien komt het budget van ITS door faculteitsbreed overleg tot stand. Dat zou het risico van een tegenvallend budget veel kleiner maken dan besloten overleg tussen de decaan en het hoofd financiën van een faculteit.

Maar bij OCP (een tekort van 2,2 miljoen) en TNW (4,4 miljoen in het rood) heeft het college besloten de begrotingen vooralsnog niet te accepteren.

OCP zou volgens het college eerst eens moeten kijken naar % met name – het terugbrengen van de personeelskosten: er zou naar verhouding te veel ondersteunend personeel rondlopen. En een faculteit als TNW kan met name bezuinigen door geen geld meer uit te geven aan onderzoek waarvan nu al officieus bekend is dat het in de komende portfoliodiscussie zal sneuvelen.

Toch zullen de gesprekken over de afgekeurde begrotingen niet tot drastische maatregelen leiden. ,,Als we met een stofkam door de uitgaven van TNW gaan, zullen we niet opeens vier miljoen euro vinden”, zei Van Luijk. ,,Als je nu TNW zou dwingen de tering naar de nering te zetten, zou er opeens onderzoek verdwijnen. Dat willen we niet.”

Maar het in eerste instantie niet accepteren van de begrotingen geeft wel aan dat er nog een pittige discussie gevoerd zal worden over de onderzoeksportefeuilles van de faculteiten. Volgende week komen college en decanen bijeen om te praten over de portfolio.

,,Een decaan moet zich aan het budget van zijn faculteit houden. Als hij zich er niet aan houdt, gebeuren er% nare dingen.” Collegevoorzitter Van Luijk gebruikte de term met enige ironie, maar de boodschap was er gisteren in de ondernemingsraad niet minder duidelijk om. Faculteiten moeten zich weer meer verantwoordelijk gaan voelen voor de hele TU % ook financieel. In het eerste kwartaal van 2002 zullen faculteiten dan ook moeten nadenken over het ‘aanscherpen’ van de onderzoeksportefeuille.