​TU begint mooc-uitwisselingsprogramma

Een mooc bij een andere of je eigen universiteit volgen en er studiepunten voor krijgen. De TU Delft gaat er eind dit jaar mee experimenteren. De studentenraad is enthousiast.

De TU begint met zeven andere universiteiten een experiment voor een ‘mooc-uitwisselingsprogramma’. Ze wil haar eigen studenten namelijk meer betrekken bij moocs (massive open online courses, red.) en ze daarvoor ook studiepunten geven. Dat vertelde collegelid Anka Mulder maandag 11 april tijdens een overleg met de studentenraad.

Probleem is alleen dat er geen studiepuntensysteem voor moocs is. Daarom wil de TU dit systeem zelf gaan vormgeven in deze proef met de École polytechnique féderale de Lausanne (Zwitserland), The University of Queensland en Australian National University (Australië), The University of British Columbia (Canada), Rice University (Texas, VS), University of Edinburgh (Schotland) en Hong Kong University of Science and Technology. Zij gaan elk drie tot tien moocs openstellen voor elkaars en hun eigen studenten. In samenwerking met docenten wordt vervolgens gekeken hoeveel uren studenten aan een mooc besteden om het aantal studiepunten te bepalen.

Tentaminering is een andere hobbel, want hoe weet je zeker dat een student een tentamen zelf maakt? Mulder schetste dat bijvoorbeeld dat de Australian National University (ANU) een tentamen opstuurt naar de universiteit van de uitwisselingsstudent en diens antwoorden vervolgens in Australië nakijkt en het cijfer opstuurt. Om te voorkomen dat docenten vervolgens duizenden tentamens moeten nakijken, komt er een maximum aantal deelnemers voor studiepunten.

Omdat het integreren van moocs in het curriculum volgens Mulder ‘lastig is’, begint de proef met studiemateriaal voor keuzevakken, minors, honours programmes en extra vakken voor promovendi. Er wordt al gesproken met geïnteresseerde docenten. Voordat de proef begint moeten examencommissies er achter staan en moet de administratie op orde zijn, vertelde Mulder.

De sr was enthousiast: “Het biedt ingenieurs de kans andere vakken te leren, zoals een taal of technische vakken die de eigen universiteit niet biedt”, zei sr-lid Julia van der Ven. Verder vroeg de raad zich af of er bij een maximum aantal studenten sprake is van selectie en of eigen studenten voorrang krijgen, maar volgens Mulder was daar nog niet over nagedacht.

Als de proef slaagt, denkt het college eerder aan uitbreiding van het aantal universiteiten dat meedoet, dan aan integratie van de moocs in het regulier onderwijs. Wel wees Mulder erop dat uitbreiding met Amerikaanse universiteiten het ‘lastigst’ zal zijn, omdat die een ander financieringsmodel hebben.

Volgens de Nederlandse wet mogen universiteiten geen geld vragen voor tentaminering, zei Mulder in reactie op de vraag van de sr of de moocs gratis zullen zijn. “Ik wil het liefst zo min mogelijk geld naar elkaar rondpompen.”