Wetenschap

TU-alumnus wint prijs met jerrycan-waterfilter

Alumnus Olivier de Gruijter krijgt de Nederlandse James Dyson Award voor zijn waterfilter die past op een jerrycan. Hij bedacht de oplossing tijdens het hardlopen.

Olivier de Gruijter demonstreert de bekroonde waterfilter. (Foto: David Stegenga)

Donderdag 19 september ontvangt ir. Olivier de Gruijter de Nederlandse James Dyson Award, samen met 21 andere nationale winnaars. De geldprijs bedraagt 2200 euro. Hij maakt ook kans op de internationale prijs, die op 14 november wordt bekendgemaakt.

In 2015 geleden studeerde De Gruijter cum laude bij Industrieel Ontwerpen af op zijn waterfilter voor ontwikkelingslanden. Na zijn afstuderen ging hij door met het ontwikkelen van innovatieve waterfilters die een oplossing kunnen bieden voor de huidige waterproblematiek. Tijdens een onderzoeksreis in India viel het hem op hoeveel jerrycans worden gebruikt voor het transporteren van water. Zo kwam hij op het idee om een jerrycan met een waterfilter te combineren.

“Tijdens mijn reis in India stond ik versteld hoeveel kinderen last van uitdroging of diarree hebben door het drinken van vervuild water. Vaak met een slechte afloop tot gevolg”, aldus de IO-alumnus. “Diarree is hier één van de belangrijkste doodsoorzaken bij kinderen onder de vijf jaar oud.”

Volgens Wereldgezondheidsorganisatie WHO hebben ruim 780 miljoen mensen wereldwijd geen toegang tot schoon drinkwater. Als gevolg hiervan sterven jaarlijks anderhalf miljoen mensen aan water gerelateerde ziektes, van wie de meeste slachtoffers kinderen jonger dan vijf jaar zijn.

Tijdens het hardlopen bedacht De Gruijter een oplossing. Wat als hij zo’n klein filter kon ontwikkelen dat hij op elke jerrycan past? Hij ging aan de slag en ontwikkelde de Jerry. De waterfilter kan grote hoeveelheden schoon drinkwater leveren en een kind kan hem gebruiken.

De filter gaat lang mee en is goedkoop

Zodra de kraan opengaat, gaat het vervuilde water door drie verschillende filters door middel van waterdruk, waarbij geen elektriciteit nodig is. Elke filter heeft een specifieke functie; de voorfilter verwijdert de grootste materie zoals vuil en zand uit het water. Vervolgens stopt het micro-membraan 99,99 procent van de bacteriën en parasieten. Daarna bindt de actieve koolfilter chemicaliën zoals chloor en verbetert de watersmaak.

De combinatie van filters is in staat om meer dan 10 duizend liter water te filteren, mede doordat de filters te reinigen zijn om de levensduur te verlengen. Bovendien zijn de afzonderlijke filterpatronen vervangbaar om de impact op het milieu te minimaliseren. Op basis van eerste kostenramingen kan het filter worden geproduceerd voor minder dan 5 dollar, waardoor het één van de goedkoopste waterfilters zou zijn.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl