TU-alumni gaan viral met ‘burgerpuntentest’

Waar slaapt jouw logé? Heb je een doos met kerstspullen? Twee vragen die volgens Delftse alumni Martijn Keijzer en Marianne Klement iets zeggen over hoe burgerlijk je bent.

De twee oud-studenten sustainable energy technology zetten drie dagen geleden bij wijze van grap de test burger-punten.nl online. Gebruikers krijgen na het – al dan niet naar waarheid – beantwoorden van twintig vragen een puntenscore van hoe burgerlijk zij zijn. En die score kunnen ze weer vergelijken met leeftijdgenoten.

En dat is niet zonder succes: in drie dagen is de test al bijna 200 duizend keer ingevuld. “We staan volledig versteld”, zegt Martijn Keijzer. “We gooiden het online met het idee dat een paar vrienden de test dan konden doen, maar voor we het wisten had half Nederland de test ingevuld.”

Het idee voor de burgerpuntentest ontstond een paar jaar geleden als grap. In een van de vriendengroepen van Keijzer ging het vaak over ‘burgerpunten’ en steeds meer van zijn vrienden liepen over naar het burgerlijkheidsfront. “Het verschil tussen de studenten en de afgestudeerden in de groep werd steeds groter”, vertelt Keijzer. Waarom niet een keer een test maken die berekent hoeveel burgerpunten iedereen scoort?

Een van de testvragen.PNG

Het afgelopen jaar hebben Klement en Keijzer gestaag aan de site gewerkt en de vragenlijst stukje bij beetje bijgeschaafd. “We wilden mensen niet direct vragen of ze kinderen en een koophuis hebben”, zegt Keijzer. “Het moest meer gaan over de kleine dingen waarvan je niet snel beseft dat je daarmee écht student-af bent. Bij veel vragen heb ik mijn eigen moeder als uitgangspunt genomen.”

Soms kwamen vrienden met suggesties. Zo vraagt de test naar het aantal Allerhande-recepten dat je thuis uitgeknipt hebt. “Dat was een suggestie van een vriend die zelf veel Allerhande-recepten heeft. Hij is zelf erg burgerlijk geworden en daar is hij enorm trots op.”

burgerpunten%20tweet%20jasper_0.PNG

Sinds ze vorig jaar afstudeerden, zijn zowel Klement als Keijzer gestaag het werkende leven aan het ontdekken. Beiden hebben een baan, maar ze wonen nog op kamers. En voor een uitgelezen mening over hypotheekrenteaftrek of het lenen een taartschep hoef je niet bij ze aan te kloppen. Keijzer: “Vooral een taartschep vind ik echt het toppunt van burgerlijkheid.”

Beiden scoren dan ook erg laag op hun eigen test. Marianne is goed voor 33 burgerpunten, Martijn scoorde er 9. En dat laatste eindresultaat ligt tien keer lager dan het huidige landelijke gemiddelde. “Maar wij hebben de vragen zelf opgesteld dus ik sluit niet aan dat er een bias in zit.”

• Heb jij een deurmat en een taartschep? Check hier zelf hoe burgerlijk je bent.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl