Trui krijgt nieuwe mastbank

De botter ‘Trui’ van studentenvereniging De Bolk staat op de historische scheepshelling van Spakenburg. Daar vervangen de Delftse studenten de komende weken de zware balk die de mast omvat.

De BU-130 is dus weer even thuis. Ze werd in 1875 gebouwd in Muiden voor een visser te Harderwijk en kreeg oorspronkelijk het visserijnummer HK8. In 1959 is ze verkocht aan een visser uit Bunschoten-Spakenburg waar ze het visserijnummer BU-130 kreeg. Vanuit die plaats heeft ze gevist tot 1963 waarna studentenvereniging de Bolk haar kocht in 1965. De studenten noemden haar Trui. Tegenwoordig heeft het schip ook een eigen website.

Destijds mankeerde er veel aan het schip. Het lekte hard en veel delen waren rot. Met name in de jaren ’70 en ’80 hebben studenten dan ook grote restauraties uitgevoerd. In de 140 jaar van haar bestaan zijn vrijwel alle delen van het schip wel eens of vaker vervangen met uitzondering van de pennenbank achterin (waar lijnen op vastgezet worden) en de mastkling (een ijzeren beugel die de mast borgt).

Recent, in 2013 zijn op de botterwerf in Elburg vier gangen en een aantal spanten vervangen en deze zomer is de mastbank aan de beurt. De mastbank is een zware eikenhouten balk die, ter hoogte van het voordek, de mast omvat en de kracht van de zeilen aan de rest van het schip overdraagt. De studenten zullen de mastbank met hulp van scheepstimmerman Wim Mendelts op maat maken en in het schip plaatsen.