Truc voor extra studiefinanciering verraderlijk

Zij moeten echter wel voldoen aan de temponorm.

Die laatste voorwaarde betekent volgens het ministerie dat maar weinig studenten deze zogenaamde Schopenhauerroute daadwerkelijk zullen gebruiken. De route is overigens ,,volkomen legaal”, aldus een woordvoerder. De lichtingen die zijn gaan studeren in 1989 en 1990 kunnen er nog van profiteren. De lichtingen daarna niet meer, omdat voor hen de toegangseisen zijn verzwaard.

Eind vorige week werd bekend dat minstens driehonderd studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen gebruik maken van de route. Het gaat om studenten die recht hebben op zes jaar studiefinanciering maar er niet in slagen om binnen die termijn af te studeren. Wie staat ingeschreven bij filosofie van een wetenschapsgebied heeft recht op zeven jaar studiefinanciering. Het is een van de weinige studies waarvoor het recht op inschrijving en studiefinanciering in de jaren tachtig niet is beperkt tot zes jaar.

De student die uitwijkt naar de filosofie van een wetenschapsgebied, is volgens Onderwijs verplicht te voldoen aan de temponorm. Dat betekent dat bijvoorbeeld een student Engels dit jaar tien studiepunten moet halen met vakken die passen binnen het studieprogramma wijsbegeerte van Engels. Volgend jaar gaat het al om twintig punten. Het ministerie verwacht echter dat deze eis dusdanig zal afschrikken, dat de route zichzelf blokkeert. (HOP/P.E.)

Peter Evelein

Studenten die voor 1991 zijn gaan studeren kunnen via een inschrijvingstruc een jaar extra studiefinanciering krijgen. Zij schrijven zich in voor de studie filosofie van een wetenschapsgebied, maar studeren af in hun oorspronkelijke studie. Zij moeten echter wel voldoen aan de temponorm.

Peter Evelein