Wetenschap

Transparant onderzoek

Waterstromen in drinkwaterzuiveringsinstallaties zijn niet optimaal begrepen. Dat stelt dr.ir. Bart Wols die promoveerde op zijn onderzoek naar die stromingen.

Helder en zuiver

Installaties zijn daardoor minder goed ontworpen dan had gekund als de ontwerpers de stromingen numeriek hadden doorgerekend. De techniek die bekend staat als computational fluid dynamics (CFD) komt volgens Wols goed van pas bij het verbeteren van UV-reactoren en ozonsystemen die het drinkwater desinfecteren.

Bijzonder is verder dat Wols zijn proefschrift inclusief alle onderzoeksresultaten vrij toegankelijk online heeft gezet op het 3TU datacentrum. “Mijn onderzoek is grotendeels met publiek geld gemaakt”, redeneert Wols. “Dan is het eigenlijk normaal dat je de resultaten toegankelijk maakt.”

Bart Wols promoveerde op 21 juni bij professor dr. Hans van Dijk van de sectie gezondheidstechniek van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Zijn proefschrift CFD in drinking water treatment is samen met stromingsvideo’s en de rekenbestanden te vinden op data.3tu.nl, de site van het 3TU datacentrum.

Aan: Maaike Zwart (21, BK, nu Oras)
Ontvangen: 21 september 13:57
Van: ‘Maryam mobiel’ (20, Geneeskunde)

Hihihihi lex heeft me vanmorgen gevraagd of ik zijn vriendinnetje wil zijn!:) kan jullie alleen niet bellen nu,zit in de stilte coupe.. vond het écht heel leuk jullie te zien zaterdag! En gister het skien was heel leuk! hele aardige beste vriend gelukkig:)

Als commissaris voorlichting bij de Oras-fractie heeft Maaike het druk. Zo druk zelfs dat haar vriendinnen klagen dat ze haar te weinig zien. Sinds hun terugkomst van een gezamenlijke vakantie heeft ze haar vriendinnen dan ook niet meer gezien, tot vorig weekend. Vriendin Maryam, op vakantie nog single, heeft de afgelopen tijd ook niet stilgezeten en heeft inmiddels een nieuw vriendje. “Deze is wel goed, een blijvertje”, aldus Maaike tussen het bestuurswerk door.

Helder en zuiver