Opinie

TRAM

Het college van bestuur onder leiding van de Voogd had in 1999 het eerste concept-SMP met een openbaarvervoeras via de Mekelweg, voorgesteld door prof. R. Bakker (TU Eindhoven), al van tafel geveegd en heeft een jaar later (mei 2000) een nieuwe opdracht verstrekt aan ING Vastgoed met F. Houben (Mecanoo) in het sleeptouw. Zij heeft goed naar de Voogd geluisterd – maar helemaal niet naar de TU-vakdocenten – en werd vrij snel daarna (1 september 2000) benoemd tot praktijkhoogleraar bij Bouwkunde.

Toen het college van bestuur het Eindrapport Tracéverkenningen eindhalte HOV-lijn 19 van Stadsgewest Haaglanden (15 augustus 2000) met een duidelijke voorkeur voor het Mekelwegtracé te zien kreeg, had De Voogd in een stevige brief aan de gemeente Delft laten weten dat de TU het Mekelwegtracé nooit zou aanvaarden – nog voor het SMP-concept van F. Houben in november 2000 aan de ondernemingsraad en de studentenraad werd voorgesteld! Blijkbaar heeft de ondernemingsraad zich destijds door De Voogd ‘om de tuin’ laten leiden.

De antwoorden van prof. F. Houben, de ontwerper van het Stedebouwkundig Masterplan (SMP) van de TU Delft, in het interview (Delta 21) wekken de indruk dat de voorstanders van de tram over de Mekelweg alleen studenten zijn. Dit is niet juist. Op 24 mei 2001 hebben in totaal tweeëndertig docenten ruimtelijke vormgeving, stedebouwkunde en verkeerskunde van de faculteiten BK, CiTG en TBM, onder wie acht hoogleraren, in een open brief aan het college van bestuur gepleit voor een aanvulling van de de SMP-studie. Die zou gebaseerd moeten zijn op een duurzame ontsluiting van de campus door een hoofdroute en een centrale openbaarvervoeras. De briefschrijvers representeren circa 90 procent van de op dit gebied aanwezige vakkennis van de TU Delft. Deze werd destijds door het college ‘uit bestuurlijke overwegingen’ niet gevraagd.