Opinie

Tram 19 na acht jaar nog steeds spoorloos

Trammetje komt zo. Dat dachten Oras, AAG, VSSD en Stip in 2004, nadat de gemeente had besloten tot aanleg van de nieuwe tramlijn 19 over de (toen nog bestrate) Mekelweg. Vijf jaar later is de tramlijn er nog steeds niet.

Dat de tram over de Mekelweg zou gaan, was een groot succes voor de studentenorganisaties. Het college van bestuur wilde oorspronkelijk niets van dit traject weten. Volgens de bestuurders van de universiteit moest de tram aan de achterkant van de campus komen, over de Schoemakerstraat. Wij vonden dit een grote fout en een gemiste kans om hoogwaardig openbaar vervoer naar de universiteit aan te bieden. Daarom werd in 2001 een handtekeningenactie gehouden voor een tramlijn over de Mekelweg. Ruim 3600 studenten, medewerkers, hoogleraren en de oud-rector steunden die actie. In 2004 luisterde de gemeente naar de universiteitsgemeenschap en nam het enige juiste besluit: een tramlijn door het nieuwe Mekelpark. De tram zou eind 2007 haar eerste meters door de nieuwe campus moeten afleggen en de TU Delft zou een snelle, frequente en betrouwbare OV-verbinding krijgen met het station en de rest van de stad.

Fast forward naar eind 2009. We studeren inmiddels al een half jaar in het officieel geopende Mekelpark. Het gras is nog groen, de fietspaden onversleten. Maar de tram is nog steeds spoorloos. Ondertussen is het openbaar vervoer naar de campus drastisch verslechterd. Vanaf 2007 rijden er al minder bussen richting de TU; de tram zou dan immers de reizigers vervoeren, was de redenering. En sinds het opbreken van de Mekelweg rijden de bussen over de Rotterdamseweg en de Schoemakerstraat – precies het scenario waar die 3600 handtekeningen uit 2001 tegen protesteerden.
Natuurlijk zijn er talloze redenen voor het uitstel. De Sebastiaansbrug en de Kapelsbrug zijn niet sterk genoeg om de tram te kunnen dragen. De tram zou elektromagnetische velden opwekken die experimenten en apparatuur van de universiteit verstoren. En tot overmaat van ramp is de aanbesteding van de nieuwe Sebastiaansbrug mislukt door te weinig animo van aannemers.
Maar al die oorzaken doen niets af aan de noodzaak van tramlijn 19. De afgelopen jaren zijn de studentenaantallen enorm toegenomen, en door het kamertekort is het aantal studenten dat dagelijks met het openbaar vervoer naar de universiteit moet, nog harder gestegen. Laten we ook de twee hbo-instellingen niet vergeten die in september in de campus zijn geland. En dan speelt nog de discussie rond het parkeerbeleid in de TU-wijk; eigenlijk zouden ook meer medewerkers met het openbaar vervoer naar de universiteit moeten reizen. Al met al wordt de paradox zichtbaar: meer en meer vraag naar een goede OV-verbinding naar de TU, maar al jaren minder bussen en nog steeds geen tram.

Van sommige kanten komen er nu ook geluiden tegen de tram. Er moet maar een trolleybus komen, of er moet gewacht worden met de aanleg van de tramlijn tot de spoortunnel klaar is. Deze geluiden ontkennen echter het probleem van de vele studenten en medewerkers die nu elke dag in een te volle bus naar hun faculteit reizen.
Daarom vragen Oras, AAG, VSSD en Stip een signaal van het college van bestuur en van de gemeente. Een commitment van de bestuurders van de stad en van de universiteit voor een goede OV-verbinding richting campus. Een eind aan detaildiscussies over het traject, over brughoogten en over kosten van EMC-maatregelen. Een voortvarende aanpak van aanbestedingen en aanleg. Een harde garantie dat de tram in december 2011 gaat rijden. Kortom, een krachtig ‘ja!’ voor tram 19.
Want voor al die studenten en medewerkers die al twee jaar vergeefs bij de halte staan te wachten, is tramlijn 19 al te veel vertraagd.

Michael van Lith (lid studentenraad namens Oras), Mark Bosschaart (lid studentenraad namens AAG), Laurens Krüger (penningmeester VSSD) en Bas Bennebroek (gemeenteraadslid Stip)

Twee Delftse TU-studenten van 20 en 25 jaar kregen vorige week een voorwaardelijke boete van 150 euro opgelegd. Een derde verdachte werd vrijgesproken. Dit meldde het Algemeen Dagblad vrijdag. De twee studenten werden veroordeeld voor een vechtpartij in de kantine van het sportcentrum vorig jaar februari. Ze hadden een medestudent zo hard geschopt dat hij er twee blauwe ogen en een bloedneus aan over hield. De voorwaardelijke boete van 150 euro was ook de eis van het Openbaar Ministerie. Het slachtoffer en de drie verdachten kregen een discussie over roken in de kantine. Het slachtoffer werd agressief en begon vervolgens te duwen, waarop twee van de drie verdachten begonnen te schoppen en te slaan. De student die niet meedeed aan de vechtpartij werd vrijgesproken. In het vonnis is er door de rechter rekening mee gehouden dat het slachtoffer de verdachte studenten inmiddels vergeven heeft.