Opinie

Tram

Prof.ir Maurits van Witsen

Met genoegen volg ik, als oud openbaarvervoerkunde-hoogleraar bij de faculteit der Civiele Techniek, de discussie over het ontworpen tramtracé van lijn 19 door de campus van de TU. Terecht wordt er actie gevoerd tegen een tramroute die langs en niet midden door de campus loopt. De vervoerwaarde kan bij een zijdelingse ligging nooit volledig tot zijn recht komen Het doorsnijden van een campusgebied is juist door middel van een elektrisch vervoermiddel op rails, dat het gebied volledig groen laat, een ideale oplossing. In Frankrijk, waar in de laatste decennia tal van nieuwe trambedrijven zijn geopend en meestal ook in verbinding met omvangrijke universiteitsgebieden, lopen de tramlijnen dwars door de campus. Hoe fraai dit kan worden getraceerd, kan men zelf in ogenschouw nemen, bijvoorbeeld in Grenoble.

Prof.ir Maurits van Witsen