Wetenschap

Torenhoge wolkenkrabber in hartje Rotterdam

Een 250 meter hoge wolkenkrabber in hartje Rotterdam, over het huidige WTC-gebouw heen. Dat ontwierp civielstudent Marnix Duinkerken voor zijn afstuderen.

/strong>

Een actueler afstudeeronderwerp had civieler Marnix Duinkerken niet kunnen bedenken. Hij ontwierp een nieuwe wolkenkrabber boven het bestaande Beurs-WTC gebouw in Rotterdam.

Duinkerken mocht voor een groot deel zijn eigen gang gaan. Er waren namelijk nog geen echte studies gedaan naar de wolkenkrabber. Enkele beperkingen waren er wel. Zo mocht het bestaande gebouw niet aangetast worden. ,,Het is namelijk een van de weinige vooroorlogse gebouwen in Rotterdam. Ook mocht de nieuwe hoogbouw niet hoger dan 250 meter worden”, legt Duinkerken uit.

Het was niet zo eenvoudig om het huidige Beurs-WTC-gebouw te laten staan. Na vier maanden literatuuronderzoek bleek maar één soort constructie mogelijk. ,,Ik heb een soort tafelconstructie bedacht, die over het bestaande gebouw van zeven verdiepingen heen staat. Een aantal kleine vloerdelen moet wel gesloopt worden, maar dat vinden ze geen probleem. De constructie van de nieuwe wolkenkrabber is totaal onafhankelijk van de reeds aanwezige ondersteuning.”

De fundering van het geheel is het grootste probleem. De huidige zandlaag waarop alles is gefundeerd heeft te weinig draagkracht. Wanneer de wolkenkrabber daarop gebouwd wordt, zakt die laag in, waardoor bestaande gebouwen scheef komen te staan. Duinkerken: ,,Die fundering brengt veel extra kosten met zich mee, zeker als het bestaande gebouw niet gesloopt mag worden. Het lijkt mij daarom beter het gebouw gedeeltelijk te slopen.”

De recente gebeurtenissen in New York zijn niet aan Duinkerken voorbijgegaan. Toch staat er in zijn rapport niets over de aanslagen, omdat hij toen al bijna zijn eindpeiling had. De civieler geeft wel toe dat zijn gebouw een kwetsbare constructie heeft: ,,Dat komt omdat ik het huidige gebouw moest laten staan. De nieuwe hoogbouw bestaat nu eigenlijk uit vier lagen van zestien verdiepingen. Als er iets gebeurt, bestaat de kans dat er zestien verdiepingen instorten. Maar waarschijnlijk zijn de krachten daarbij zo groot dat de rest ook instort. Wat dat betreft was het WTC in New York veel beter gebouwd. De grote hoeveelheid kerosine is uiteindelijk de oorzaak geweest van de instorting daar.”

Zijn ontwerp zal niet worden gerealiseerd, weet Duinkerken. De fundering en veiligheid zijn een te groot probleem. Toch denkt hij dat er toekomst zit in hoogbouw: ,,Wanneer er hoogconjunctuur is, zullen er zeker wolkenkrabbers ontstaan. En is het niet op het Beurs-WTC-terrein, dan is het wel ergens anders in Rotterdam.”