Topsportster in de wetenschap

Ze werd genomineerd voor de titel ‘teacher of the year’ van de faculteit TNW, omdat zij volgens haar studenten ‘een voorbeeld is voor elk meisje’. Als moeder van drie kinderen en fulltime universitair docent aan de TU is Miriam Blaauboer een zeldzaam geval.

Als klein meisje wilde ze stewardess worden, omdat haar grote broer piloot zou worden. Op de middelbare school ontdekte ze haar passie voor de exacte vakken en al in haar eerste jaar op de universiteit kwam ze erachter dat ze later zou willen promoveren.
De wereld van de natuurkunde bestaat uit voornamelijk mannen. Samen met één ander meisje zat ze in een klas met veertig jongens. Toch heeft Miriam Blaauboer altijd veel vriendinnen gehad. Haar hele studententijd woonde ze in een meisjeshuis met vijf meiden. Ook via muziek en sport heeft ze altijd vriendinnen gehad. Maar ook met de jongens van haar studie kon ze het vinden, een groepje uit die tijd spreekt ze nog regelmatig.
Blaauboer studeerde wiskunde en natuurkunde in Leiden en promoveerde in Amsterdam in theoretical physics. Daarna vertrok ze voor drie jaar naar het buitenland. Een jaar daarvan bracht ze door bij het Weizmann Instituut in Israel. “Ze bedrijven wetenschap op een heel andere manier”. De mensen daar zijn meer mediterraan in hun gedrag, dat zie je terug in hun felle discussies en emotionele reacties tijdens een presentatie. Na nog twee jaar postdoctoreren bij Harvard kwam zij weer terug naar Nederland en trouwde. Nu, zeven jaar later zijn zij neergestreken in Delft en hebben samen drie kinderen van zes, vier en één jaar oud. Haar man werkt fulltime als jurist en maakt lange dagen.
Zelf doet Blaauboer momenteel onderzoek naar het kwantummechanisch elektrisch transport door geleiders op nanoschaal. Een doel van dit onderzoek is dit transport gecontroleerd te kunnen regelen.
Twee hardwerkende ouders betekent dat de kinderen dagelijks op het kinderdagverblijf zitten, maar daar heeft Blaauwboer geen moeite mee. “Met deze banen moet je er tegen kunnen dan je kinderen mede door anderen worden opgevoed”. Haar oudste dochter van zes was laatst eens mee naar college, maar vond het “hartstikke stom”.
Het voordeel van kleine kinderen vindt Miriam Blaauboer, is dat je altijd om vijf uur naar huis moet voor het gezin. Dit zorgt voor een frisse kijk, even heel iets anders doen. Als voorbeeld geeft ze de bibliografie van Marie Curie; zij kwam op de beste ideeën naast het wiegje van haar dochter. Efficiëntie en flexibiliteit zijn vereisten, je moet snel omschakelen tussen werk en gezin. Om half negen, als de kinderen in bed liggen, gaat de laptop weer aan en vaak zit ze samen met haar man met een kop thee aan tafel, beiden aan het werk. Want wetenschap is als topsport, als je mee wil blijven doen moet je er vol voor gaan.
Van Miriam Blaauboer krijgen de studentes nog een tip mee: ‘Laat je niet ontmoedigen, de aanhouder wint!’

Inwoners van de Verenigde Staten mogen op 4 november kiezen, TU-medewerkers kunnen die dag en de dag daarna hun stem uitbrengen op kandidaten voor de ondernemingsraad (or) en de onderdeelcommissies.

Om de keuze te vergemakkelijken lanceerde de or 27 oktober een kieskompas. Op de website kunnen kiezers 36 stellingen beantwoorden en zo uitvogelen welke partij en welke kandidaat het beste bij ze past. Collegelid Paul Rullmann opende de website maandag door als eerste wat stellingen in te vullen.

Een voorbeeld daarvan was: ‘Faculteiten en diensten die hun budget overschrijden moeten zelf bezuinigingen doorvoeren.’ Rullmann: ‘Ja, in beginsel.’ Alleen is die optie niet aan te klikken. Wel is te kiezen voor: ‘helemaal mee eens’, ‘mee eens’, ‘neutraal’, ‘niet mee eens’, ‘helemaal niet mee eens’, ‘geen mening’.

Na de stellingen over thema’s als de campus, medezeggenschap, financiën en personeelsbeleid te hebben ingevuld, laat het kompas zien welke kandidaat het dichtst bij de kiezer staat en welke kandidaat het verst daar van af.

Zelfs wie overal ‘geen mening’ invult, krijgt een kandidaat in beeld: Joanna Daudt van Democratisch Beleid. Dat komt niet doordat zij geen mening zou hebben, maar doordat de antwoorden van de kandidaten worden gemiddeld.Op de dagen van de verkiezingen kunnen kiezers via de website doorklikken voor het daadwerkelijke stemmen.

ortudelft.kieskompas.nl