Topsporters lunchen met elkaar

De speciale lunch voor topsportende studenten is de ideale gelegenheid om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren, zegt topsportcoördinator Olga Peters.

Wereldkampioenen Annette Duetz (zeilen, links op de foto) en Rozemarijn Ammerlaan (wielrennen) werden tijdens de topsportlunch in het zonnetje gezet. (Foto: Axel de Haas)

Wat is het idee achter de Topsportlunch?

“Dat ze met elkaar kennismaken op een laagdrempelige manier. Dat ze zien dat ze niet de enige topsporter zijn en elkaar kunnen vragen: hoe doe jij dat? Een ideale gelegenheid om iets van elkaar te leren. En een goed moment om wereldkampioenen te huldigen, zoals afgelopen dinsdag. Ik organiseer ze tweemaal per jaar, iedereen die kan die komt.”

Hoeveel studenten met een TUD-topsportstatus zijn er?

“Vijfenvijftig, onder wie vijftien eerstejaars. Met die laatsten heb ik drie speciale lunchsessies gedaan, samen met een studentenpsycholoog. Een gesprek over planning, goed organiseren en mogelijke obstakels. Ze vinden het fijn om dingen te delen en te merken dat ze niet de enigen zijn die ergens tegenaan lopen.”

Wanneer kom je voor een TUD-topsportstatus in aanmerking?

“Je moet minimaal een Belofte-status hebben bij NOC*NSF. Voor sporten die niet door die instantie worden ondersteund, zoals cricket of powerliften, moet je een registratie hebben van Den Haag Topsport.”

Olga Peters: “Topsporters zijn eager, bereid om veel te leren en dingen aan te nemen.” (Foto: Ilya van Marle, De Lichtjagers)

Wat voor steun krijgen ze?

“Ik vraag de sporter altijd naar diens grootste doel dat jaar. Samen met de studieadviseur stippelen we dan een studieplan uit. We bespreken de knelpunten en de mogelijkheden van alternatieve werkgroepen of vervangende opdrachten, die beter aansluiten bij het trainings- en wedstrijdprogramma.”

En financieel?

“Ze krijgen een gratis sport- en fitnesskaart, plus een financiële ondersteuning, die afhankelijk is van het beschikbare budget. Als tegenprestatie vragen we hen om de TU Delft positief uit te dragen en het TU-logo te dragen. Maar ook om clinics te geven en op social media te laten zien, hoe het ze vergaat. Die berichten krijgen veel likes.”

Zijn topsporters belangrijk voor de TU?

“Topsporters zijn eager, bereid om veel te leren en dingen aan te nemen. Ze zijn succesvol, en daardoor een mooie voorbeeldgroep. De topsporter is een student die het lukt om twee dingen naast elkaar te volbrengen. Dat is een bewijs van goed kunnen plannen en organiseren en getuigt van doorzettingsvermogen. Ze kiezen er bewust voor om ook intellectueel uitgedaagd te worden. Sommigen presteren sportief beter, juist dankzij de afwisseling met studeren.”

Wat zijn de toekomstplannen?

“Er is nu veel te doen over de BSA-norm. Voor een topsporter is het belangrijk om snel te weten of je aangevraagde uitstel wordt gehonoreerd. Verder wil ik elk jaar iets nieuws bieden op begeleidingsgebied, zoals de eerstejaarslunches. Een ander plan is om iets te doen met de voorbereiding op de arbeidsmarkt. Hoe zet je je topsportcarrière op je cv? Wat kun je dan meer dan een ander? Dat is ook leuk om te doen.”

Jimmy Tigges / Redacteur Sport