Topcoach voor studentroeiers

Met de financiële steun van de TU Delft aan het Rowing Talent Center Zuid-Holland (RTC-ZH) is onder andere de Amerikaanse topcoach John Parker aangesteld.

Parker werd in 1992 vierde met de heren acht op de Olympische Spelen. Hij was directeur en hoofdcoach van een zeer succesvol Amerikaans Talent Center in Oklahoma. Hij traint ook twee Amerikaanse roeisters die zich voorbereiden op plaatsing voor de Olympische Spelen in Londen: Ursula Grobler en Hillary Saeger. Zij trainen de komende maanden mee met de RTC-ZH selecties.

Laga-wedstrijdcommissaris Mick de Lange is blij met de komst van Parker. “Een goede coach en een fijne man om mee samen te werken. Hij heeft goede ideeën, staat open voor hoe dingen hier gaan en begeleidt talentvolle roeiers.”

Het RTC-ZH is een van de vier regionale talentcentra van de Koninklijke Nederlandse roeibond (KNRB). De Delftse roeiverenigingen Laga en Proteus Eretes werken erin samen met hun Rotterdamse tegenhangers Skadi en De Maas, de Stichting Rotterdam Topsport, de KNRB en de TU.

Het college van bestuur van de TU stelde dit jaar 75 duizend euro beschikbaar voor het toproeien en steunt daarmee de ontwikkeling van het talentcentrum de komende twee jaar. De TU probeert er nu ook de universiteiten van Leiden en Rotterdam bij te betrekken. Het centrum heeft voor het seizoen 2011-2012 ook oud-roeister Ans Rom Colthoff aangesteld.

De LSVb, die de wedstrijd uitschreef, kreeg vijf protestliederen binnen. Een aantal daarvan zijn terug te luisteren op de site kenniscrisis.nl, waaronder het winnende nummer.

Kaal
“Beste meneer Rutte, daar gaat uw ideaal. Hard werkende studenten die plukt u zo wel kaal. De kwaliteit van ’t onderwijs die raakt zo in het slob, met zo’n boete houden we er allemaal mee op”, zingt voorman van De Langstudeerders Hans Vermunt.

Guus Meeuwis
Het protestlied is geschreven op de melodie van ‘het dondert en ’t bliksemt’ van Guus Meeuwis. “Het is een melodie die iedereen kent en de tekst is niet te moeilijk”, motiveert Maaike Verhoek de keuze van de LSVb. “Dit moet iedereen vrijdag mee kunnen zingen.”

Via Facebook hebben zich al meer dan tienduizend studenten voor de demonstratie aangemeld. Ruim zeven duizend studenten hebben het nog in overweging.