Top-5 uit strategie geschrapt

Na discussie met studentenraad en ondernemingsraad is de concept-strategienota drastisch gewijzigd: géén ’top-5 missie’, géén topmasters, wél de medewerkers meer betrekken bij het beleid.

/strong>

‘…de afgestudeerden van de TU Delft kunnen zich meten met de beste ingenieurs ter wereld %’, zo luidt de nieuwe formulering in de missie van de TU. ‘Top-5 worden’ is daarmee geschrapt. Dit blijkt uit de laatste nota van wijzigingen op de strategie.

Ondanks dat collegevoorzitter Nico de Voogd steeds benadrukte dat de top-5 een metafoor is, bleven protesten komen: ‘Top volgens welke criteria?’ en ‘Goed onderzoek en onderwijs is een missie, niet top-5 zijn’, viel er in de beide inspraakorganen te horen.

Andere belangrijke wijzigingen zijn het schrappen van zogenaamde topmasteropleidingen met een hoog collegegeld. Nieuw is ook de aandacht voor goed management. Het college schrijft dat uitvoering van de strategie hoge eisen stelt aan het management. Managementvaardigheden zullen op peil gebracht worden en de prestaties beoordeeld.

Peter Verheijen, lid van de gezamenlijke or/sr-werkgroep strategienota, is blij met de aanpassingen. Toch voorziet hij nog een belangrijk ‘struikelpunt’. ,,Het college kiest in haar nota heel duidelijk voor onderzoek, goed onderwijs is een afgeleide. Het is de vraag hoe ver de raden hierin mee willen gaan. Ik voorzie hierover nog de nodige discussie in de raden”, meldt or-lid Verheijen woensdagochtend. ,,Ook staan er nog details in over personeelsbeleid die wij niet in een strategie vinden thuishoren.”

Ja-woord

De studentenraad is ‘heel blij’ met de wijzigingen in het strategieconcept, meldt voorzitter Jeroen Coppelmans. Vooral de nieuwe missie om topingenieurs af te leveren, is bij de raad in goede aarde gevallen. De angst dat onderwijs een ondergeschoven kindje wordt, is bij Coppelmans verdwenen. Ook het afzien van zogenaamde ’topmasters’ met een hoger collegegeld, heeft de brede steun van de studentenraad.

Met de toevoeging van een paragraaf over studentenbeleid is de studentenraad eveneens zeer ingenomen. Coppelmans: ,,Er staat nu expliciet in de strategie dat studentenverenigingen belangrijk zijn, net als goede sportfaciliteiten.”

Het college wil de strategienota graag afhandelen met de ‘oude’ studentenraad die tot 1 september in functie is. Er ligt echter nog geen officieel stuk op tafel, enkel een tweede voorconcept met inmiddels een derde nota van wijziging. Mr. Hans Krul, secretaris van het college van bestuur, schat dat het nog een ‘weekje of drie’ duurt voordat de nota echt gereed is. Ook in de groepsraad wordt nog gediscussieerd.

Voorzitter Coppelmans van de studentenraad gaat er dan ook van uit dat de níéúwe studentenraad zijn ja-woord zal moeten geven, en nietde oude. Hij verwacht niet dat dat tot problemen leidt: ,,Natuurlijk is het aan de nieuwe raad om een standpunt te bepalen. Maar ik verwacht dat de leden het advies van de oude raad over zullen nemen.”

Ja-woord