Toilet

In de toekomst wordt niet meer ordinair gepoept of geplast. We gaan dan ‘een dialoog aan in het kleinste kamertje’, aldus Jeroen Carelse, student aan de Rietveldacademie en winnaar van de ontwerpwedstrijd voor het toilet van de eenentwintigste eeuw.

br />
De Nederlandse Lever Darm Stichting had de wedstrijd, waaraan ook Delftenaren meededen, uitgeschreven en organiseerde afgelopen woensdag de prijsuitreiking in het Academiegebouw in Utrecht.

Na de prijsuitreiking weidde Carelse uit over zijn beloonde toekomstvisioen: ,,Het toilet dient ons als het ware verwelkomend op te wachten met zijn gespreide armleuningen. Vervolgens moet er tijdens een moment van rust in de drukke maatschappij een persoonlijke interactie tussen het toilet en de gebruiker opbloeien.”

Voor de wedstrijd werden slechts nog twee andere ontwerpen ingezonden. Eén van een student, en eentje van groep van vier afgestudeerden, allen industrieel ontwerpers uit Delft. De jury vond hun inzendingen kennelijk niet goed genoeg om te belonen, want zonder nadere uitleg werd slechts de eerste prijs van duizend gulden uitgekeerd.

IO-student Frank Zaayer ontwierp het hoge toilet, dat de naam ‘de tulp’ draagt. Doordat men voor het gebruik van dit toilet niet zover door de knieën hoeft, hebben bijvoorbeeld bejaarden minder problemen met de dagelijkse gang naar het toilet. De bij IO’ers beruchte ‘lumbale kyfosering’ van de ruggewervels wordt hierbij vermeden door een comfortabele houding en armleuningen.

Opvallend is het verschil in ontwerpstijl tussen de beide opleidingen. Carelse van de Rietveldacademie benaderde het probleem welhaast poëtisch en maakte zich geen enkele zorgen of zijn toilet wel maakbaar was. ,,Ik schep slechts een mogelijkheid, een toekomstutopie”, verklaart Carelse zijn aanpak. De Delftenaren zijn daarentegen gewend aan strenge eisen omtrent ergonomie en maakbaarheid en hielden daar in hun ontwerp rekening mee.

Zaayer beschouwt de gang van zaken rond de wedstrijd, en vooral de prijsuitreiking, als niet helemaal correct. Hij zegt: ,,Er was erg weinig tijd ingepland om tot een ontwerp te komen. Hierdoor zijn waarschijnlijk veel studenten afgehaakt. Toch had de jury moeten motiveren waarom het alleen de eerste prijs uitreikte.”

De organisatie bekent dat dit fout was, maar heeft evenwel nog een verrassing in petto. Een aantal televisieprogramma’s, waaronder de ‘Schreeuw van de Leeuw’, blijkt geïnteresseerd, en wellicht worden de kandidaten uitgenodigd voor een gesprek.

De Nederlandse Lever Darm Stichting organiseerde de wedstrijd voor hun taboedoorbrekende voorlichtingscampagne ‘Stoelgang Martelgang’. Woordvoerder Antonette Bergman: ,,Duizenden mensen schamen zich voor hun aambeien, winderigheid of andere darmproblemen. Als ze hiermee gewoon naar de dokter gaan, heeft die voor elk probleem een oplossing.” (J.A.)

Jeroen Arendsen

Jeroen Arendsen