Toename werkzoekende academici in Delft

Steeds meer Delftse academici kunnen geen baan vinden. Het aantal Delftse werkzoekenden dat wetenschappelijk onderwijs heeft genoten, is het afgelopen jaar toegenomen met 34,5 procent.

Bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in de gemeente Delft stonden eind december 545 wo’ers ingeschreven, tegen 405 in december 2002. ,,Het is niet te zeggen of dit TU’ers zijn”, zegt Jantine Bakker, communicatieadviseur van het CWI. In totaal stonden er eind december 4300 werkzoekenden zonder werk ingeschreven bij het CWI, tegen 3500 het jaar ervoor: een stijging van 20,6 procent. Oftewel: steeds meer mensen met een universitaire opleiding kunnen geen baan vinden of komen zonder werk te zitten.

Staatssecretaris Rutte (VVD) van Sociale Zaken wil dat pas afgestudeerden niet meer automatisch een bijstandsuitkering krijgen. De staatssecretaris wil daarover afspraken maken met de betrokken wethouders van de dertien grootste studentensteden, waaronder ook Delft. Hij wil dat afgestudeerden, of mensen die met hun studie zijn gestopt, ook solliciteren op banen ‘aan de onderkant van de arbeidsmarkt’. Volgens hem drukken de bijstandsuitkeringen aan oud-studenten zwaar op de financiën van steden met veel studenten.

Studenten zijn het niet eens met het plan van Rutte. Volgens studentenorganisaties vragen ex-studenten bijna nooit een bijstandsuitkering aan, omdat dat niet goed zou overkomen bij sollicitaties. Lsvb-voorzitter Floris van Eijk noemt het een ‘raar plan’. ,,Het is in Nederland niet gemakkelijk om een bijstandsuitkering te krijgen”, zegt hij. ,,Zeker voor alfa- en gammastudenten is het momenteel lastig om werk te vinden. Die mensen gaan meestal uitzendwerk doen of werken in de horeca, terwijl ze uitkijken naar een vaste baan. Of ze gaan nog een paar jaar verder studeren in de hoop dat het economisch tij tegen die tijd is gekeerd.”

Van Eijk vindt dat voor studenten dezelfde regels moeten gelden als voor andere Nederlanders. ,,Het is flauw om studenten als een aparte bevolkingsgroep te behandelen. Ze moeten aan dezelfde eisen voldoen als ieder ander die een uitkering aanvraagt.”

Hij vermoedt dat Rutte dit plan als afleidingsmanoeuvre gebruikt, omdat zijn plan om jaarlijks 22 duizend werknemers uit nieuwe EU-landen toe te laten op de Nederlandse markt, is afgeschoten door de Tweede Kamer. Het zou leiden tot meer werkloosheid. Van Eijk: ,,Ik vrees dat Rutte gedacht heeft: maar dan ga ik de studenten aanpakken, dat scheelt in de werkloosheid. In de praktijk is het aandeel hoogopgeleiden in de bijstand erg laag, dus daar ligt het probleem niet.”