Toch numerus fixus 3mE

De faculteit 3mE vraagt voor het collegejaar 2014-2015 vrijwel zeker een numerus fixus aan voor haar beide bacheloropleidingen maritieme techniek en werktuigbouwkunde en voor de master offshore engineering.

Hoewel er nog geen besluit is genomen, wordt gedacht aan een fixus van zeshonderd bij werktuigbouw en honderd voor maritieme techniek. De faculteit discussieert nog over een fixus voor de masteropleiding offshore and dredging engineering.

Het aantal vooraanmeldingen voor beide bacheloropleidingen van 3mE lag vorige week met 609 al 33 procent hoger dan vorig jaar rond deze tijd. “Een stijging van 33 procent kunnen wij fysiek niet nóg eens aan”, zegt directeur onderwijs Hans Hellendoorn. “Als dit nóg eens gebeurt, maken we onszelf kapot.”

Een krappe drie weken geleden zei hoofd onderwijs en studentenzaken Frans van der Meijden nog dat er op de faculteit verschillend werd gedacht over een numerus fixus: “Het blijft een lastig punt, want het kan ook averechts werken. Waarom zou je de instroom beperken, als de kansen op de arbeidsmarkt zo goed zijn?” Juist door die goede arbeidskansen kiezen veel scholieren voor een studie bij 3mE.

Nu blijkt na een inventarisatie van het gebouw dat het aantal studenten precies past. “Daarna is het beslist op”, zegt Hellendoorn. “We moeten nu een ‘verzekering’ afsluiten dat we hierna niet eenzelfde groei krijgen.”

Volgens Hellendoorn is een numerus fixus al met het college van bestuur besproken. “Dat is vóór, het moet nog wel met het managementteam worden besproken. Maar als we op zijn Bangladesh’ nog twee verdiepingen op het gebouw bouwen, gaan we kapot. Elke hoek in het gebouw is bezet met projecttafels.”

Daarvan waren er drie weken geleden alleen al twintig extra nodig. Het liefst zou Hellendoorn ook tien zalen extra hebben voor werkcolleges. “Dat worden er nu tweemaal vijf: colleges worden versprongen gegeven.” Dat wil zeggen: ’s ochtends voor de ene helft en ’s middags voor de andere helft, bijvoorbeeld.

De keuze voor een numerus fixus werd volgens Hellendoorn versneld doordat de faculteit twee weken geleden te horen had gekregen dat de aanmelding voor een fixus bij het ministerie is vervroegd van 1 december naar 1 september. Intern geldt bij de TU een deadline van 1 augustus.