TNW voorziet weinig hobbels bij invoering portfolio

Bij de faculteit Technische Wetenschappen hoeft de invoering van de onderzoeksportfolio niet te leiden tot gedwongen ontslagen.Een garantie kan en wil decaan prof.i

Het belangrijkste gevolg voor TNW is de opheffing van het onderzoeksthema computational science and technology. Het betekent niet dat computersimulatie bij TNW taboe wordt. Per slot van rekening is het bijna gelijknamige computational science and engineering zelfs een van de ‘beoogde speerpunten’ van de TU Delft. Verschil is alleen dat ‘computationele wetenschappen’ niet meer als op zichzelf staand onderzoeksthema van TNW zal voortbestaan. Luyben verwacht daarom dat de zes medewerkers ander werk kunnen vinden.

Kennisgebied

Eveneens opgeheven wordt het kleine onderzoeksprogramma terahertz imaging, een nieuwe methode om materialen ‘door te lichten’. Hoewel het de laboratoriumfase nog niet is ontgroeid, gaat het om een veelbelovend nieuw terrein. Vandaar dat TNW wel een ‘kennisgebied’ handhaaft. De ombouw van onderzoeksprogramma naar kennisgebied betekent dat er drie arbeidsplaatsen verdwijnen en er één overblijft.

Het grootste deel van de materiaalwetenschappers bij TNW verhuist, al dan niet letterlijk, naar de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie (OCP). Dat gaat gepaard met een ‘kwaliteitsslag’ en een afname van vijf van de ongeveer 45 arbeidsplaatsen. Niet alle materiaalwetenschappers gaan mee. Het onderdeel polymeeronderzoek blijft bij TNW maar verkast wel naar de afdeling scheikundige technologie daarvan. Over de toekomstige plaats van de oppervlakteonderzoekers wordt nog nagedacht.

OCP speelt ook een rol in de toekomst van het onderzoeksthema turbulentie-, multifase- en verbrandingstechnologie, al is er voorlopig geen sprake van een letterlijke verhuizing. In plaats daarvan moet er een nauwe samenwerking komen met het onderzoek dat de OCP’ers verrichten naar duurzame en milieuvriendelijke opwekking en gebruik van energie.

Een garantie kan en wil decaan prof.ir. Karel C.A.M. Luyben van Technische Natuurwetenschappen (TNW) niet geven, maar hij verwacht van de nieuwe koers van de TU Delft geen grote gevolgen voor de onderzoekers aan zijn faculteit. ,,We kunnen de portfolio invoeren zonder gedwongen ontslagen.” Volgens hem wordt de afname in de personeelsomvang ruimschoots opgevangen door het natuurlijk verloop.

Kennisgebied