TNW maakt van slopen een feest

Tim van der Hagen, decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen, mocht donderdagmiddag 11 juli de sloop beginnen van een pand aan de Kluyverweg. Dat moet plaatsmaken voor nieuwbouw voor de faculteit.

Het gebouw aan de Kluyverweg 4-6 dat tegen de vlakte gaat, was van de dienst facilitair management en vastgoed. Van der Hagen nam een symbolische ‘eerste hap’ uit het pand. Slopers beginnen maandag met de rest. De start van de sloop ging vergezeld van een goed bezochte ‘sloopborrel’.

De faculteit TNW kijkt al jaren met smart uit naar een nieuw onderkomen. De eerste paal zou september de grond ingaan, maar die datum wordt niet gehaald. Er was een keerlus van tram 19 naast het gebouw gepland, en die zouden trillingshinder veroorzaken voor de nieuwe laboratoria.

De keerlus wordt nu 185 meter zuidwaarst verplaatst. De gemeente Delft en het stadsgewest Haaglanden hebben daarmee ingestemd, maar de meerkosten zijn voor rekening van de TU. De universiteit heeft daarvoor al enkele miljoenen gereserveerd.

De verplaatsing betekent ook dat de bouw later start dan gepland, waarschijnlijk zomer 2014. Eind 2015 moet de nieuwbouw klaar zijn.