TNW breidt samenwerking met Leiden uit

De faculteit Technische Natuurwetenschappen wil een overeenkomst voor meer samenwerking tekenen met de Leidse faculteit Wiskunde en Technische Natuurwetenschappen.

,,Het is niet zo dat de faculteiten vetorecht krijgen op elkaars strategie. We worden niet één organisatie. Maar vrijblijvend is ook zeker niet het juiste woord voor de nieuwe regeling. We doen niet aan papier schuiven, het gaat om de formalisering van een serieuze samenwerking”, aldus dr. Paul Scholte, secretaris van het managementteam van TNW.

De ‘Gemeenschappelijke regeling TU Delft en Universiteit Leiden’ breidt de reeds lang bestaande samenwerking in de biotechnologie uit tot de hele faculteit. Een ontwikkeling die al een paar jaar loopt, aldus Scholte. ,,Er zijn inmiddels gezamenlijke werkgroepen op bepaalde onderzoeksthema’s en we hebben al een echt gezamenlijke opleiding: life science & technology.”

Nieuw is dat de faculteiten rekening gaan houden met elkaars strategie. Delft is bijvoorbeeld om advies gevraagd over het recente strategische plan voor de Leidse faculteit. Omgekeerd heeft Leiden inzage gehad in het Delftse concept voor de onderzoeksstrategie (de portfolio). Scholte: ,,Voor partners is het belangrijk dat een van de twee niet iets schrapt wat belangrijk is voor de ander.”

Ook nieuw is het ‘gemeenschappelijk beraad’. De twee decanen en twee collegeleden zullen elk kwartaal overleggen over zaken als gemeenschappelijke opleidingen, onderzoeksthema’s, kwaliteitsbeleid, benoemingen en samen inkopen doen.

Zodra positief advies van de ondernemingsraad binnen is, zullen de collegevoorzitters Nico de Voogd en Loek Vredevoogd de regeling ondertekenen.