Timmermans in Delft Matters: ‘prutsen’ aan klimaat niet uitsluiten

Is sleutelen aan het klimaat nodig om opwarming van de aarde af te remmen? Eurocommissaris Frans Timmermans sluit dat niet uit, maar hij wil eerst de risico’s in beeld.

Screenshot van de online versie van Delft Matters. (Foto: Delft Matters/TU Delft naar ontwerp van Hans Oostrum)

Dat zegt hij in Delft Matters, het nieuwe magazine van de TU Delft, dat deze week verschijnt. In een dubbelinterview met wolkenprofessor Herman Russchenberg spreekt Timmermans onder meer over climate engineering, het beïnvloeden van het klimaat, het onderzoeksgebied van Russchenberg. Climate engineering is een relatief nieuw vakgebied met veel haken en ogen, juist omdat de effecten van koelende maatregelen als wolkenmanipulatie nog niet genoeg bekend zijn. De vrees bestaat bijvoorbeeld dat oogsten mislukken als dit niet goed zou worden aangepakt.

Volgens Russchenberg kleeft er ook een risico aan het uitsluiten van onderzoek naar koelende maatregelen. “Ik heb een grote zorg”, zegt hij. “Stel, het is 2050. Het is te warm, mensen pikken het niet meer en eisen dat er iets gedaan wordt. Als we dan climate engineering nodig hebben en er geen onderzoek naar hebben gedaan, zijn we te laat.”

Timmermans onderschrijft dat: “We weten dat we alles nodig zullen hebben om onze doelstellingen te halen, we kunnen niets in de gereedschapskist laten liggen.” Timmermans ziet een grote rol voor ingenieurs bij dit ‘prutsen aan klimaatsystemen’. Wel hamert hij op wat hij het voorzorgsbeginsel noemt, want ‘als je met dit soort technieken werkt, [moet] je in elk geval met heel veel modellen en onderzoek aantonen dat je níet het risico loopt dat precaire evenwichten permanent uit balans raken’.

Opvolger van Delft Integraal

Het dubbelinterview met Russchenberg en Timmermans is het hoofdverhaal van het zestig pagina’s tellende Delft Matters. Dit is de opvolger van Delft Integraal, bijna veertig jaar lang het alumnimagazine van de TU Delft. Beide tijdschriften werden en worden gemaakt door de redactie van Delta, in opdracht van en in samenwerking met Alumni Relations van de TU Delft.

Delft Matters zal twee keer per jaar verschijnen en wordt verstuurd aan alumni, de wetenschappelijke afdelingen van de TU Delft en de studenten (als online magazine). Voor die grotere doelgroep is gekozen om het credo ‘TU Delft for Life’ kracht bij te zetten en de gemeenschap van medewerkers, studenten en alumni te versterken. De gelijknamige Engelstalige versie van Delft Matters is begin juli online te vinden. Abonnees kunnen de vertaling vanaf half juli op de mat verwachten.

Het bladconcept van Delft Matters is van De Nieuwe Lijn. Ontwerp en vormgeving zijn gedaan door Ontwerpwerk. Er is ook een online variant van Delft Matters. De realisatie daarvan is in handen van Dutch Giraffe.