Tim van der Hagen nieuwe collegevoorzitter

Tim van der Hagen wordt de nieuwe collegevoorzitter van de TU Delft. Het driekoppige college van bestuur bestaat dan uit twee voormalige decanen van de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Prof.dr.ir. Van der Hagen zal aantreden per 1 mei, acht maanden nadat de vorige collegevoorzitter vertrok. Rector magnificus Karel Luyben nam de functie sindsdien waar. Volgens de raad van toezicht is Van der Hagen degene die ‘in staat is de positie van de TU Delft als internationaal vooraanstaande technische universiteit verder te versterken’. “Als internationaal georiënteerde wetenschapper en daadkrachtige bestuurder kan hij rekenen op een breed draagvlak en geniet hij groot vertrouwen. Hij heeft brede bestuurlijke ervaring zowel binnen als buiten de universiteit.”

Het nieuws van Van der Hagens benoeming volgde vlak nadat de ondernemingsraad vanochtend positief had geadviseerd. De or sprak afgelopen donderdag met de toen nog kandidaat-voorzitter, vertelt voorzitter Danko Roozemond. Hij denkt dat Van der Hagen ‘een prima voorzitter’ zal zijn. “Ik ben benieuwd naar de samenwerking. Ook zijn we blij dat het college van bestuur straks weer voltallig is, zeker met grote agendapunten als vastgoed en financiën.”

Extern

Is het wat dat betreft goed dat de nieuwe collegevoorzitter van binnen de TU komt? “Aan de ene kant is het een voordeel. Maar het had wat ons betreft ook een externe kandidaat kunnen worden. Het is ook een kwestie van wie zich aandient”, aldus Roozemond.

En wat vindt hij ervan dat er nu twee voormalige TNW-decanen in het driekoppige college van bestuur zitten? Van der Hagen volgde in 2010 Karel Luyben op als decaan. De laatste werd toen rector en is dat nu nog. “Dat beide van TNW komen, is een aandachtspunt. Wij gaan ervan uit dat ook de nieuwe collegevoorzitter een brede kijk zal hebben. Hem moeten alle faculteiten even lief zijn. En hij heeft aangegeven dat dat wat hem betreft hem geval is.”

Ook het feit dat Luyben en Van der Hagen elkaar erg goed kennen, is onderwerp van gesprek geweest, aldus Roozemond. Hij is gerustgesteld. “Uit de gesprekken is niet gekomen dat we dit niet moeten doen. En trouwens, Van der Hagen wordt nu de baas van het cvb.”

Jammer

De faculteit Technische Natuurwetenschappen verliest intussen een ‘gedreven’ decaan, zegt Dick de Haas. Hij is voorzitter van het lokale medezeggenschapsorgaan – de odc – van de faculteit en heeft Van der Hagen jarenlang van dichtbij meegemaakt. “Het overleg verliep altijd goed. Van der Hagen zorgde voor een open cultuur. Hij hield ons altijd goed op de hoogte. Voor TNW is het jammer dat hij weg gaat.”

Volgens De Haas heeft Van der Hagen ‘heel veel goeds gedaan voor de faculteit’, ook toen hij nog directeur was van het Reactor Instituut Delft. “Dat het RID nog bestaat, is mede aan hem te danken.” De odc-voorzitter doelt op het project Oyster, een grootschalige vernieuwing van de reactor waaraan het ministerie van OCW 38 miljoen euro heeft bijgedragen.

Van der Hagen was volgens De Haas ook de ‘drijvende kracht’ achter de nieuwbouw voor de faculteit. Daarover is vele jaren gesproken. Nu is het gebouw zo goed als klaar en verhuizen de drie betrokken afdelingen er vanaf 9 mei aanstaande naartoe.

Man met visie

De Haas typeert Van der Hagen als iemand die weet wat hij wil, met een groot netwerk, binnen en buiten de TU. “Hij heeft visie en weet welke kant het op moet. Dat gold voor de faculteit en dat zal vast ook gelden voor de universiteit in zijn geheel.”

Als voorbeeld noemt De Haas de groei van de afdeling nanobiologie. Die is volgens hem mogelijk gemaakt doordat Van der Hagen ‘gaat voor de beste mensen op de beste plek’. “Hij heeft gezorgd voor goede voorzieningen, voor geld voor aanstellingen. Hij weet mensen te overtuigen.”

De Haas denkt dat Van der Hagen door zijn ‘visie en overtuigingskracht’ een goede collegevoorzitter zal zijn. “Hij is sinds 2010 decaan. Dit is een logische vervolgstap. Ik denk dat het dienen van het bredere TU-belang aan hem besteed zal zijn.”

CV

Tim van der Hagen werd in 1999 benoemd als hoogleraar reactorfysica aan de TU Delft. Tussen 2005 en 2012 was hij directeur van het Reactor Instituut Delft. Sinds 2010 is hij decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Hij is voormalig lid van de Algemene Energieraad en het Topteam Energie en zit momenteel in de raad van toezicht van het Energieonderzoek Centrum Nederland. Ook is hij lid van de nationale Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie (AWTI) en is hij voorzitter van de raad van toezicht van Holland PTC, het nog te openen behandelings- en onderzoekscentrum voor protonentherapie in Delft.

Weten wat Tim van der Hagen van plan is als collegevoorzitter? Lees: ‘We moeten meer keuzes maken’.