Tilburg zegt Nature en Science op

De Universiteit van Tilburg heeft de abonnementen op de prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften Nature en Science per 1 februari opgezegd. Ze waren te duur. Medewerkers kunnen straks alleen nog losse artikelen kopen.

Dat meldt universiteitsblad Univers. De universiteitsbibliotheek had weinig andere mogelijkheden om op wetenschappelijke tijdschriften te bezuinigen. Veel abonnementen lopen via de big deal, een massa-abonnement op heel veel tijdschriften tegelijk, maar deze twee tijdschriften niet.

Overigens onderhandelt de Tilburgse collegevoorzitter, Koen Becking, namens de Nederlandse universiteiten over een nieuwe deal met uitgeverij Elsevier. De universiteiten willen de omslag naar open access maken, zodat wetenschappelijke artikelen voor iedereen vrij toegankelijk worden, maar Elsevier werkt nog niet mee.

Volgens universiteitenvereniging VSNU heeft het opzeggen van Nature en Science niets met die onderhandelingen te maken. Er is binnen de vereniging niet over gesproken, zegt een woordvoerder, en het was een eigen afweging van de Tilburgse universiteit.