Tilapia uit eigen huis

Weinig mensen weten nog waar hun voedsel vandaan komt. Bouwkundestudent Lou Krabshuis maakte voor zijn bachelor-eindproject mensen meer bewust van voeding met een zelfvoorzienende kookschool.

Natuurlijk is het idealistisch. Een kookschool annex hotel waar je groenten en vis verbouwt, kookstudenten hun eigen voedsel laat plukken en meteen een retraite is voor diabetes- en obesitaspatiënten. Maar Lou Krabshuis (22) weet hoe klein de moeite is om door middel van urban farming bewuster om te gaan met je voeding – en daarmee je gezondheid en het milieu. Op het balkon van zijn Amsterdamse studentenwoning verbouwt hij spinazie, rucola en kapucijners – een hobby die hij overnam van zijn opa. “Het staat er bomvol”, zegt de student. Hij kweekt nog net geen vissen – de enige dieren die hij eet.

Dat is in zijn ontwerp voor een kookschool-slash-hotel in een leegstaande Rotterdamse citrusloods wel anders. Vrijwel al het voedsel dat de koks er (leren) bereiden voor de hotelgasten, wordt in het gebouw geproduceerd. “Het hotel wint meststoffen uit de uitwerpselen van de hotelgasten en kookstudenten. Daarop groeien algen, die weer worden gevoerd aan de vissen, en de planten en groenten voeden zich weer met de vissenmest. De gasten en leerlingen eten vervolgens de vis en groenten.” Easy as pie, volgens de student. “In Amerika worden mensen momenteel rijk met dit principe. Daar kweken ze planten op de mest van tilapia. Watermeloenen groeien er keihard op, schijnt het.”

Hij geeft toe: in zijn bachelor-eindproject voert hij het principe wel heel ver door. “In mijn eerste versie had ik zelfs koeien en varkens in de kookschool gestopt – iets waarmee ik ethisch worstelde. Op aanraden van mijn begeleider heb ik het toen drastisch afgekaderd. Nu is alles in het gebouw op elkaar afgestemd. Mensen stappen niet meteen de met planten gevulde kookschool binnen, maar komen gefaseerd binnen, zodat ze langzaam kunnen wennen. Alle kamers hebben ochtendzonlicht. De algen worden door buizen over het dak van het hotel gepompt, er is onder meer een meelwormenkwekerij om burgers van te maken en een meditatieruimte.”

De cyclus is volledig geïntegreerd in de architectuur. Rond het atrium in de binnenruimte groeien planten en groenten. “De ene kookstudent plukt er een paprika, de ander pakt er een komkommer of wat kruiden – zo ontstaat er een sociaal spel. Je kunt er samenwerken.”

Krabshuis acht het onmogelijk dat zijn plan ooit wordt uitgevoerd. “Dan komt er een architect bij kijken die er weer zijn eigen sausje overheen giet, en het kostenplaatje is flink.” Zíjn missie is geslaagd: hij heeft een prachtig bouwkundig ontwerp gemaakt, waarbij hij zijn geliefde groenten naar de bebouwing heeft gehaald.

Onderwerp: ‘De eetarkie’

Eindcijfer: 8,5