Tikkertje zeilen

.chap De passie van.. Susan de Vos, vijfdejaars industrieel ontwerpen,,Tussen april en oktober zeil ik bijna ieder weekend de blaren op mijn handen.

Met mijn ‘kielboot vier’-diploma werk ik ’s zomers als instructeur op een zeilschool in Vinkeveen. Komende zomer wordt mijn zevende seizoen. Ik geef les aan zowel kinderen als volwassenen. De kinderen tussen zeven en twaalf zijn het leukst. Volwassenen moet je entertainen, kinderen vinden alles prachtig en houden zichzelf bezig. In hun Optimistjes laat ik ze spelletjes doen.

De spelletjes die ze doen zijn bijvoorbeeld tikkertje zeilen, waarbij ze een bal tegen elkaars zeil moeten gooien. Of kat-en-muis, waarbij de muis een staart aan zijn boot heeft die de kat eraf moet halen. Bedoeld als oefening om te leren elkaars boot te ontwijken. En ik laat die kleintjes wedstrijden varen om een paar boeien heen. Het leuke is dat ze dan achter elkaar kapseizen. Komende zomer ga ik waarschijnlijk voor een reisorganisatie naar Griekenland. Daar zal ik als schipper rondvaarten maken en als schipper-instructeur zeezeilles geven op een jacht van twaalf meter.

Van de Volvo Ocean race die nu bezig is, heb ik nog weinig gezien. Spectaculair, maar de race wordt op onmogelijke tijdstippen uitgezonden en de prestaties van meevarende Nederlanders zijn over het algemeen ook hopeloos. Zelf doe ik niet vaak aan wedstrijden mee. Een paar maal per jaar vaar ik als maat mee tijdens wedstrijden voor platbodems en eenmaal per jaar is er een zeilschoolkampioenschap. Met ons team van vier boten winnen we vrijwel ieder jaar.”

.chap De passie van.. Susan de Vos, vijfdejaars industrieel ontwerpen

,,Tussen april en oktober zeil ik bijna ieder weekend de blaren op mijn handen. Het leukst vind ik het buiten zijn. Ik heb een voorkeur voor striemende regen en harde wind, veel spannender dan mooi weer met een zonnetje. Ik zeil sinds mijn twaalfde. Daarvoor heb ik op heel jonge leeftijd in een Optimistje gezeten: een badkuipje van nog geen twee meter lang. Ik weet nog dat ik meer aan de kant stond te huilen dan dat ik op het water voer. Op mijn twaalfde ben ik voor het eerst op zeilkamp geweest en zag ik al die stoere instructeurs. Toen wist ik dat ik zelf ook instructeur wilde worden.