‘Tijd voor anderen dan witte mannen’

Op 15 maart zijn er Tweede Kamerverkiezingen. Wat stemmen TU-medewerkers en studenten? Deze week: ‘innovative teaching talent 2016’ Felienne Hermans.

Gaat u stemmen?

“Ja, maar niet zelf want ik ben dan in Noorwegen. Dit is de enige kans om invloed te hebben.”

Op welke partij gaat u stemmen?

“Ik weet het nog niet. Op mijn shortlist staan Sylvana Simons, GroenLinks en misschien D66. Eigenlijk wil ik op D66 stemmen, maar ik neem het die partij nogal kwalijk dat ze heeft gecollaboreerd bij het afschaffen van de studiebeurzen. Ga ik me over mijn verdriet en frustratie heen zetten, of ga ik wraak nemen? Het liefst zou ik op Sylvana Simons stemmen. Ik wil namelijk eens een geluid horen dat niet van witte mannen komt. Die hebben de wereld in de shit gedraaid, dus het is tijd voor anderen aan het roer.”

Op welke partij zou u nooit stemmen?

“Op de PVV. Ik heb vroeger altijd VVD gestemd, maar ik was het er niet mee eens toen Mark Rutte zei: ‘als je Mohammed heet moet je gewoon wat harder werken in Nederland.’ En ik zou nooit op Thierry Baudet stemmen. Hij weet boze witte mannen voor te spiegelen dat zij de meest bedreigde diersoort van Nederland zijn. Baudet ziet er fatsoenlijk uit, maar zegt dingen als ‘als vrouwen nee zeggen, bedoelen ze ja’. Daar wil ik iedereen voor waarschuwen.”

Waar zouden de verkiezingen dit jaar over moeten gaan?

“Over racisme en seksisme. De vocale minderheid van niet-witte mensen is er goed in geslaagd haar zorgen kenbaar te maken. De zwarte-pietendiscussie is daar een mooi voorbeeld van. En het moet over feminisme gaan. Die mars in Washington, dat ‘grab them by the pussy’ en het feit dat Hillary Clinton er niet in is geslaagd te winnen… Het enige positieve daarvan is dat er misschien weer een feministische golf komt.”

Als u premier zou worden, wat zou u dan doen?

“Ik zou alle bedrijven en instituten in Nederland dwingen een afspiegeling van de samenleving te zijn. Ontsla medewerkers en zorg er voor dat de helft gaat bestaan uit vrouwen. Zorg er voor dat ons lesmateriaal meer inclusief is. Collega’s staan niet altijd stil bij diversiteit. Ze kiezen bijvoorbeeld als eindopdracht een Formule-1-manager, terwijl dat vooral voor witte jongetjes aantrekkelijk is. Als hier meer vrouwen waren, zou dat niet gebeuren.”

Welke maatregel zou u terug willen draaien?

“Het afschaffen van de studiebeurs. Iedereen moet een riante studiebeurs krijgen, en de tijd om zich te ontplooien. Ga maar lekker Schopenhauer lezen op zaterdagmiddag in plaats van vakken vullen. Gewoon voor je breintje.”

De universiteit is het meest gebaat bij een kabinet dat…

“Racisme en seksisme hoog op de agenda heeft staan. Nog méér dan onderwijs, want onderwijs lijdt hieronder.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl