Tientallen studenten stemden blanco of ‘ongeldig’

Bij de verkiezingen voor de centrale studentenraad zijn veel proteststemmen uitgebracht. Niet alleen was de opkomst bij de verkiezingen voor de studentenraad erg laag, bijna honderd stembiljetten werden ook nog eens niet meegeteld.

Oproepen om blanco te stemmen verschenen enkele dagen voor de verkiezingen op pamfletten op de gebruikelijke plakplaatsen. Volgens de ambtelijk secretaris van de verkiezingscommissie, A. Koning, is niet precies duidelijk wie deze oproep gedaan heeft. ,,Maar ik vermoed wel dat er achter de ongeldig gemaakte stembiljetten dezelfde mentaliteit zit als bij de blanco stemmers.”

Aag-voorzitter Bas Deelder verdenkt de nieuwe partij Project Blauw ervan de opruiende pamfletten verspreid te hebben. ,,De posters in de tunneltjes hingen wel erg opvallend naast die van Project Blauw”, constateert hij. De lijsttrekker van Project Blauw, Michel Schut, bestrijdt die verdachtmaking ten stelligste. ,,Ik heb er geen belang bij. Een blanco stem is een proteststem en een nieuwe partij trekt ook proteststemmen. Ik zou mezelf op die manier van stemmen beroven.”

Ook Oras-voorzitter Flip van Dijk denkt niet dat Project Blauw erachter zit. ,,Er gaat een gerucht dat twee Virgiel-leden opgeroepen hebben tot blanco stemmen. Dat zou uit protest zijn tegen de sterke positie die Oras op dit moment inneemt in de studentenraad. Maar dat is alleen maar een gerucht.”

Volgens Koning was er één student die expliciet op het stembiljet geschreven had dat hij blanco wilde stemmen. ,,Blijkbaar realiseerde deze student zich niet dat hij door die schriftelijke verklaring juist niet blanco stemde, maar dat zijn stem ‘ongeldig’ verklaard werd.”

Niet alleen was de opkomst bij de verkiezingen voor de studentenraad erg laag, bijna honderd stembiljetten werden ook nog eens niet meegeteld. De helft omdat meerdere kandidaten waren aangekruist. De andere helft werd blanco in de stembus gegooid.