Tienduizenden studenten doen truc met studierente: ‘Absurd veel’

Zo’n 26 duizend studenten hebben hun studiefinanciering per 1 januari een maand stopgezet om de lage rente op hun studieschuld vast te zetten. Een TU-student bedacht die truc.

TU Delft-student Joep de Jong en andere studenten bedachten daarom dat ze hun studieschuld konden ‘splitsen’ (Foto: Justyna Botor)

Dat heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs donderdag laten weten. De dienst kreeg veel vragen van media over de zogeheten ‘rentetruc’ en andere ontwikkelingen in de studiefinanciering en besloot een beknopte analyse te maken.

De rente op studieschulden stijgt en is voor het eerst in jaren hoger dan 0 procent (0,46 procent). Naar verwachting zal de rente blijven stijgen en dat kan studenten duizenden euro’s kosten.

Splitsen
TU Delft-student Joep de Jong en andere studenten bedachten daarom dat ze hun studieschuld konden ‘splitsen’. Als ze hun studiefinanciering per 1 januari zouden stopzetten, blijft de rente op hun huidige studieschuld vijf jaar lang op 0,46 procent staan. Ze konden hun stufi dan weer opstarten per 1 februari. Joep zocht alle mitsen en maren van zijn truc uit en stapte vervolgens naar Delta. “Ik wilde dat meer studenten over deze optie zouden weten zodat er ze er ook gebruik van konden maken”, blikt hij terug.

Dat hebben 26 duizend studenten gedaan, dat neerkomt 4 procent van het totale aantal hbo- en wo-studenten met studiefinanciering. In andere jaren gebeurde dit nagenoeg niet. Dit aantal is stukken hoger dan Joep had verwacht. “Ik appte er deze week nog met iemand over en schreef dat het er zeker duizend’ zouden zijn. 26 duizend is echt absurd hoog. Dat had ik echt niet aan zien komen. Ik ben heel blij dat ik zoveel studenten heb kunnen helpen.”

Ik ben heel blij dat ik zoveel studenten heb kunnen helpen

Nadat Joeps rentetruc bekend werd, kreeg hij veel reacties. Van TU-studenten, maar ook landelijk. “Het ging als een lopend vuurtje, binnen een mum van tijd wisten tienduizenden studenten er van.” Het leverde grappige situaties op, vertelt hij. “Dan kwam ik in Amsterdam of Utrecht en ging iemand míj de truc uitleggen.”

Hij merkte dat het voor veel studenten onduidelijk bleef hóe ze rentetruc nou precies moesten toepassen. “Ik kreeg vragen van medestudenten op de TU, maar ook van onbekenden op LinkedIn.” Hij schat dat hij op LinkedIn zo’n honderd berichten heeft ontvangen. “Een andere student had op een gegeven moment een gedetailleerde handleiding gemaakt, inclusief screenshots, waarin stond hoe ze hun studiefinanciering precies stop moesten zetten. Die heb ik aan veel mensen die mij benaderden doorgestuurd.”

Basisbeurs
Naar schatting hebben nog eens negenduizend studenten gebruikgemaakt van een andere truc, eentje die dit jaar bekend werd: die studenten hebben hun studiefinanciering per 1 januari tijdelijk stopgezet in aanloop naar de basisbeurs, die terugkeert in september. Ze ‘sparen’ hun recht op studiefinanciering om die vanaf september (mét basisbeurs) weer te gebruiken.

Het is een schatting, benadrukt DUO. Want er zijn altijd studenten die hun studiefinanciering per 1 januari stopzetten en je kunt niet zien waarom ze dat doen. Maar het zijn er dit jaar ongeveer negenduizend méér dan in andere jaren.

Nog steeds mogelijk
Ditzelfde kunnen studenten overigens nog steeds doen, als ze nu pas van het idee horen. Ze kunnen bijvoorbeeld per 1 april hun studiefinanciering pauzeren om zo alsnog enkele maanden recht te hebben op de basisbeurs.

Het werkt alleen voor studenten die nog recht hebben op de ‘prestatiebeurs’, oftewel de studiefinanciering die je krijgt voor de normale duur van een opleiding in het hoger onderwijs. Dat is in principe vier jaar (tenzij je een langere master doet). Er zitten nog een paar haken en ogen aan. DUO legt het zelf uit op de website.

DUO verwacht dat ongeveer 303 duizend studenten uit het leenstelsel volgend jaar nog recht hebben op de basisbeurs. Ze hebben er alleen minder lang recht op dan studenten die in september voor het eerst gaan studeren.

HOP, Bas Belleman/ Delta