Tien procent meer aanmeldingen bij universiteiten

De aanmeldcijfers voor universitaire bacheloropleidingen liggen bijna tien procent hoger dan vorig jaar rond deze tijd. De werkelijke groei van de inschrijfcijfers zal lager uitvallen, verwacht de VSNU.

Drukte op de campus. (Foto: Thomas Zwart)

De universiteitenvereniging baseert zich op cijfers van Studielink, de landelijke website waarop studenten zelf hun (her)inschrijving kunnen regelen. Op 30 april hadden zich 89.084 toekomstige studenten aangemeld voor een universitaire bachelor. Op 1 mei 2017 lag dat aantal op 81.202 vooraanmeldingen. Over de aanmeldingen voor masteropleidingen is nog niets bekendgemaakt.

Aan de TU Delft lag het aantal gewogen vooraanmeldingen (een student die zich voor drie studies inschrijft telt voor eenderde mee, red.) vorige week op 5723. Dat is 21 procent meer dan vorig jaar rond deze tijd: 4731. Echter, met ingang van studiejaar 2018-2019 lopen alle aanmeldingen van internationale studenten van de TU via Studielink en Osiris, waardoor cijfers niet goed met elkaar zijn te vergelijken.

Opgeschoond

Landelijk was het verschil in eerdere peilingen groter. In maart dit jaar lag het aantal aanmeldingen maar liefst zestien procent hoger dan vorig jaar rond die tijd.

Dat het verschil nu is afgenomen, komt volgens een VSNU-woordvoerder doordat de lijst met voorlopige aanmeldingen in april is opgeschoond. “Wie zich bijvoorbeeld had aangemeld voor een numerus fixus-opleiding, maar zich niet had ingeschreven voor de matching, werd toen al van de lijst gehaald”, aldus de woordvoerder.

Hij benadrukt dat de cijfers slechts een indicatie zijn en dat het werkelijke aantal inschrijvingen lager zal liggen. Niet alle studenten die zich hebben aangemeld, zullen in september ook echt aan de opleiding beginnen. Ze kunnen bijvoorbeeld zakken voor een eindexamen of last minute kiezen voor een studie in het buitenland.

Beperkt vergelijkbaar

Bovendien zijn de huidige cijfers beperkt vergelijkbaar met die van vorig jaar, omdat er anders wordt geregistreerd. Zo moeten internationale studenten zich pas sinds dit collegejaar verplicht inschrijven via Studielink. “De registratie is completer geworden”, zegt een woordvoerder. “De cijfers van volgend jaar kunnen we weer vergelijken met die van nu. Maar dit jaar is dat even niet zo zinvol.”

De VSNU maakt voorlopig alleen maar het totale aantal aanmeldingen bekend, zonder dit de splitsen per universiteit of opleiding. Ook over het aantal aanmeldingen uit het buitenland wil de universiteitenkoepel nog niets kwijt. “We zien het als een wekelijkse peiling die vooral iets zegt over de populariteit van onze universiteiten”, aldus de woordvoerder.

HOP, Steffi Weber / Delftse cijfers: Connie van Uffelen

HOP Hoger Onderwijs Persbureau