Thuiswonende studenten leveren in

Studenten die nog bij hun ouders wonen, leveren volgend jaar geld in ten opzichte van uitwonenden. De basisbeurs van thuiswonenden stijgt ook volgend jaar om de inflatie te corrigeren. De verhoging is echter niet langer in guldens, maar in procenten gelijk aan de vergoeding voor studenten op kamers, zo blijkt uit de onderwijsbegroting van minister Hermans.

Deze maatregel levert minister Hermans al in het jaar 2000 23 miljoen gulden op, en in 2003 zelfs 63 miljoen. Het grootste deel daarvan houdt de minister voor studiefinanciering in reserve, omdat hij nog niet kan overzien hoeveel bijvoorbeeld de OV-kaart hem in de toekomst gaat kosten. (HOP/HOb)

De basisbeurs van thuiswonenden stijgt ook volgend jaar om de inflatie te corrigeren. De verhoging is echter niet langer in guldens, maar in procenten gelijk aan de vergoeding voor studenten op kamers, zo blijkt uit de onderwijsbegroting van minister Hermans. Het maandbedrag voor een thuiswonende gaat daardoor komend jaar niet met ongeveer tien, maar met twee à drie gulden omhoog.