Thuiswedstrijd voor Jasper van Kuijk

Onze innerlijke drang om zeker te weten. Daar gaat het theaterprogramma ‘Onder de streep’ van Jasper van Kuijk over. Op 6 mei speelt hij de afsluitende voorstelling.

Wat: ‘Onder de streep’, Jasper van Kuijk
Waar: Theater De Veste
Wanneer: Zaterdag 6 mei, 20.15 uur
Prijs: Vanaf € 15,-, inclusief drankje
Partyprognose: 8

Hij heeft er “onwijs veel zin in”, zegt Van Kuijk. “We maken die avond ook de televisieregistratie, dus ik wil er een heerlijke afsluiter van de tour van maken.” Nu was het hele afgelopen theaterseizoen een soort wervelwind voor de cabaretier. Naast zijn theaterprogramma en colleges aan de TU, nam hij deel aan het schrijversteam van het satirische programma ‘Koefnoen’, bracht hij zijn columns voor de Volkskrant over denkfouten in hedendaagse ontwerpen uit in de bundel ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’, presenteerde hij ‘Professoren in de theaterarena’ én verscheen hij met vier nummers op Spotify. Tussendoor leidde hij een onderzoek naar de OV-chipkaart, én schrijft hij ondertussen alweer aan zijn vierde avondvullende programma, ‘Janus’. Dat moet vanaf september in de theaters staan. “Het was gekkenwerk ja, de afgelopen periode”, lacht hij. “Na 6 mei wordt het rustiger. Het boek is af, ik stop waarschijnlijk met ‘Professoren in de theaterarena’. En mensen gaan in deze periode de terrassen op, in plaats van try-out-theatertjes in. Dan kan mijn microfoon ook aan de wilgen.”

Mag ook wel, met een gezin met drie jonge zonen thuis. “Sinds de oudste naar de basisschool gaat, snap ik het principe schoolvakantie pas: de scholen hebben vakantie, en wij niet.” Dus staat Van Kuijk in de meivakantie doodleuk in de Open Bak om de grappen in zijn nieuwe voorstelling te testen. “Ik heb nu zo’n halfuur aan materiaal. Maar ik heb nog tijd.” Bovendien: zijn huidige programma ‘Onder de streep’ evolueerde ook gewoon door terwijl het al op de planken stond. “De voorstelling van 6 mei is niet finaal anders dan de eerste van een maand of acht geleden, maar wel flink.” Insteek blijft dezelfde: onze eeuwige drang om dingen zeker te weten.

Van Kuijk won in 2010 zowel de jury- als de publieksprijs tijdens Cameretten en ontving in 2014 het Stijgend Applaus Stipendium. Eerder maakte hij deel uit van de 11-mans cabaretformatie Delfts Blok, waarmee hij in 2001 het Groninger Studentencabaretfestival won.