Think sexy, dress sexy, be sexy

Woningnood . .

Door: Giel van Wijk

Tip 1

Maak je voor de twintigste keer de gang naar Waltmann of Copie-Sjop voor instemmingbriefjes, dan dien je nodig iets aan je appearance te doen. Praat niet over je postzegelverzameling, zeg niet dat je in het weekend graag ‘naar huis’ gaat, maar juist dat je wilt investeren in het huis. Niet alleen in gave huisfeesten, maar je grootmoeder heeft ook nog een magnetron over en je aangetrouwde neef een bubbelbad.

Tip 2

Koop zelf een huis of laat je ouders dat doen. Mocht je niet weten hoe of wat, binnenkort komt er een boekje uit over dit onderwerp (houd Delta in de gaten). Over hoe slim het is om vandaag de dag een huis te kopen valt te twisten, maar als de huursubsidie op studentenkamers doorgaat is het zeker het overwegen waard. Succes verzekerd, als je dat toereikende geldpotje tenminste binnen handbereik hebt.

Tip 3

Ultieme rust op de faculteiten na het laatste avondcollege.

Niemand die doorheeft dat in jouw sporttas geen sportkleding, maar een slaapzakje schuilgaat. Zoek een rijtje lekker zachte collegebanken op, of het hoogpolige tapijt van de kamer van de decaan. Geen reistijd, maximale verdieping in je studie en niet duur. Honderd procent slagingskans, tenzij er overuren gemaakt worden, maar die kans is klein. O, je hamster en enige vorm van inrichting kun je hierbij natuurlijk wel vergeten.

Tip 4

Ladies only: ga naar een instemming in Delft en houd het volgende motto vast: think sexy, dress sexy, be sexy. Succes gegarandeerd. Tenzij het een dameshuis is, natuurlijk.

Tip 5

Word lid van een studentenvereniging. Veel verenigingen hebben verenigingshuizen, en die hebben over het algemeen de regel om pas afgestuurden het huis uit te sturen. Een aardige doorstroom dus, en bijna altijd wel een plekje als je maar lang genoeg een beetje je best doet. Met behulp van de overige tips, uiteraard.

Tip 6

Schat je je kansen als rasechte nerd nog steeds bedroevend laag in? Echt, niet álle kansen zijn verkeken. Okee, de beste kansen liggen voor jou waarschijnlijk bij de nerdy zelfmoordflats van Delft-Zuid (mét internet via de kabel). Maar als je het goed aanpakt kun je ook in de mooiere huizen in de binnenstad terecht komen. Vraag van tevoren of het huis al een netwerk, adsl, afwasmachine en isdn heeft. Als dat niet het geval is, merk dan tijdens de instemming terloops op dat je het ‘leuk vindt om wat te klussen aan elektro-dingetjes’. Wees echter gewaarschuwd: leg daar niet te veel nadruk op, anders hebben ze door dat je een echte nerd bent.

Tip 7

Is Delft toch echt te moeilijk, neem dan een week-OV en word spoorstudent. Kost wat reistijd, maar je zoekgebiedwordt aanmerkelijk groter. Bepaalde wijken in Den Haag en Rotterdam lopen werkelijk leeg. Misschien niet de beste wijken, maar ’s avonds gegarandeerd gezellige drukte op straat. Al is dat effetjes wat anders dan de avondlijke Delftse gezelligheid.

Tip 8

Laten bovenstaande ideeën je nog steeds treinen van mama naar school, dan kun je altijd nog een tent kopen (max. _50,-) en in het Delftse Hout gaan staan. Douchen op het sportcentrum, eten op de faculteit, studeren in de UB, en ’s avonds gezellig een biertje voor de tent met lotgenoten. In de zomer best te doen (jammer dat het nu net herfst wordt) en niet duur.

Tip 9

Als je aangekomen bent bij de laatste tip, dan is er iets mis. Misschien is het beter onder moeders rokken te blijven. Bed wordt opgemaakt, was gedraaid, boterhammen ingepakt, en het eten staat om 18.00 uur klaar. Dak boven je hoofd gegarandeerd, maar in de sociale kanten van het leven zul je waarschijnlijk extra moeten investeren.

Woningnood is hip. Of tenminste: iedereen doet eraan. Elke zichzelf respecterende universiteitsstad heeft te weinig studentenkamers. Dus ook in Delft, waar zelfs de meest aan hun moeder verknochte student altijd wel een kamer kon vinden, is het tegenwoordig bikkelen. Oplossende ideeën te over van gemeente, woningbouwvereniging en studentenraden, maar daarop kunnen we niet wachten. Het gros van de nieuwe eerstejaars, zelfs tweedejaars verkeert in woningnood! Delta geeft negen gulden tips om aan een kamer te komen. Gegarandeerd succes binnen zes maanden. Áls je je tenminste aan de regels houdt.

Woningnood . .

Door: Giel van Wijk

Tip 1

Tip 2

Tip 3

Ultieme rust op de faculteiten na het laatste avondcollege.

Tip 4

Tip 5