Theekransje in den vreemde

,,Elke woensdagochtend gaan we bloemschikken, koken en poppenmaken. Voor de vrouwen en kinderen van buitenlandse onderzoekers aan de TU moet er tenslotte ook wat te doen zijn”, vertelt mevrouw Mooij, gastvrouw van de International Neighbour Group.

br />
De dertig gastvrouwen van deze groep, veelal partners van Delftse hoogleraren, hebben zelf in het buitenland ervaren hoe vervelend het is om de hele dag thuis op manlief te moeten wachten, zonder iets leuks te doen te hebben.

Voor een diashow, afgelopen donderdag, mocht de hele familie langskomen. In het Dish Hotel presenteerde gepensioneerd Natuurkundehoogleraar, Jan van Loef, voor de welgeteld vijf aanwezige buitenlandse gasten mooie oude prentjes van Delft. Al snel zijn Delftse kopstukken als Vermeer en Willem van Oranje niet langer louter vreemde namen in VVV-foldertjes. Naast de noodzakelijke toeristische inkoppers, zou Van Loef menig Delftenaar kunnen verbazen met anekdotes over zijn eigen stad. Zo was Delftenaar Antonie van Leeuwenhoek de eerste man die door zijn zelfgebouwde microscoop mannelijk sperma mocht bewonderen, ontdekte stadsgenoot Simon Stevin drie jaar voordat Galilei dit deed dat verschillende massa’s dezelfde valversnelling ondergaan, en werd het beroemde Delfts Blauw in het begin van de achttiende eeuw gebakken en zelfs beschilderd in China.

Adam Turk uit de Verenigde Staten en Harish Goel uit India, beide post-doctoraal onderzoekers bij Technische Bestuurskunde, verlaten in de pauze de bijeenkomst. Beiden hebben geen partner of kinderen en ze denken dan ook niet tijdens hun verblijf in Delft nog gebruik te hoeven maken van de verdere faciliteiten van de International Neighbour Group. ,, Interesting history, but I’ve had enough for one evening”, zegt Adam over de diashow van Van Loef. Na zijn vertrek is het aantal buitenlandse toehoorders teruggebracht tot drie. ,,De excursies naar de Porceleyne Fles en de Naaldwijkse bloemenmarkt worden altijd veel beter bezocht”, vertelt Organisatrice Mooij.

Van Loef krijgt na afloop een boek aangeboden door een van de gastvrouwen. ,,…because you still don’t know anything.” De buitenlandse gasten begrijpen de grappige verspreking niet, zelfs niet als Van Loef lachend vraagt of zij niet everything bedoelt.

De Japanse onderzoeker Yoshihiro Shimazu is door zijn vrouw voor de bijeenkomst gestrikt. ,,Nice pictures, but English much too fast”, zegt hij vriendelijk knikkend.