Theatraal eerbetoon aan Wubbo Ockels

De Haagse rockband PBII brengt met een cd en een rockopera een eerbetoon aan de drie jaar geleden overleden Wubbo Ockels. Ook aan de TU leven Ockels’ ideeën en projecten voort.

Een dag voor zijn overlijden hield Wubbo Ockels een indringende speech vanaf zijn sterfbed. De ernstig zieke oud-astronaut en TU-hoogleraar deed een emotionele oproep aan de mensheid om de aarde te redden voordat het te laat is.

Het filmpje maakte grote indruk op de Haagse progrockband PBII, die al eerder voorstellingen maakte over sociaal-maatschappelijke thema’s. “We belden elkaar op: dit is zó krachtig, daar moeten we iets mee doen”, vertelt gitarist Ronald Brautigam. “Zijn gedachtegoed is zo simpel en zo oprecht. We hebben zijn weduwe Joos benaderd, zij was meteen enthousiast en werd onze inspirator en adviseur. We hebben geprobeerd de ruimtereis van Wubbo in muziek en tekst te vatten. Hoe hij vanuit de ruimte neerkijkend op onze planeet dacht: waar zijn wij mee bezig op aarde?”

Rockopera

De cd Rocket (The Dreams of Wubbo Ockels) is de voorbode van een multimediale rockopera die volgend jaar in première moet gaan. “Met ons project willen we de door hem opgerichte Happy Energy foundation ondersteunen, een stichting die wil bijdragen aan een positieve en duurzame samenleving.”

De rockopera moet een spectaculair gebeuren worden met muziek, visuele effecten, projecties en toneel. Verteller is acteur Frits Lambrechts. Brautigam: “Het wordt een interactieve voorstelling, waarbij ook het publiek betrokken wordt. We willen mensen aan het denken zetten.”

Reacties L&R

Luchtvaartdeskundige ir. Joris Melkert reageert opgetogen over het project. De docent bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek studeerde af bij Ockels en was een van zijn medewerkers.

“Ik denk dat Wubbo het leuk zou hebben gevonden”, vertelt Melkert. “Hij hield van muziek. Bij de zonnewagenwedstrijden in Australië nam hij altijd zijn gitaar mee om rond het kampvuur gezelligheid te creëren. Na Ockels’ pensioen is zijn leerstoel Duurzame energie opgeheven, maar zijn ideeën en projecten leven hier voort. Duurzaamheid is nu een integraal verplicht onderdeel van de bacheloropleiding. De klimaatakkoorden van Parijs, een boegbeeld als Wubbo Ockels en dit soort evenementen helpen om de noodzaak van duurzaamheid bij mensen tussen de oren te krijgen.”

Laddermolen

Melkerts collega dr.ing. Roland Schmehl, universitair hoofddocent van de afdeling windenergie (ook L&R), is aangenaam verrast over het project van PBII: “Ik weet zeker dat Wubbo dit goed zou vinden. Wij zijn nog steeds actief bezig zijn ideeën, zoals de laddermolen (windenergie opwekken op grote hoogte, red) verder te ontwikkelen met hulp van EU-financiering. Wubbo heeft daarvoor het fundament gelegd. Veel studenten zijn nog steeds onder de indruk van de naam Wubbo Ockels, de eerste Nederlandse ruimtevaarder. Qua visie en ideeën was hij absoluut iets bijzonders.”

Niet dat Ockels een ‘makkelijke baas’ was, weet Melkert: “Hij was veeleisend, maar zijn creativiteit was fascinerend. Tijdens de lunchpauze werkte hij in de kamer waar studenten zaten ideeën uit op het white board. De wetenschapsquiz van de VPRO werd daar even opgelost. Hij probeerde te laten zien dat hij de slimste was en ik denk ook dat hij een van de slimste mensen van Nederland was. Het was een voorrecht om met Wubbo gewerkt te hebben, hij was motiverend en inspirerend.”

Schmehl: “Ik ben ervan overtuigd dat de superbus de toekomst wordt. Hij was vijftien jaar te vroeg. We hebben aangetoond volledig elektrisch te kunnen rijden met 23 mensen, voor een ontwikkelingsbudget van slechts tien miljoen euro.”

Bijdrage TU

PBII heeft het zonnebootteam benaderd om mee samen te werken, vertelt Brautigam: “Ze waren enthousiast, maar wisten niet zo goed hoe ze ons konden helpen.” Inmiddels heeft de gitarist contact met Schmehl, die bij het horen van de grootse plannen zijn energieopwekkende vliegers al zag rondzweven boven het toneel. Wellicht levert de TU dus een bijdrage aan het spektakel, waarvan de kick-off staat gepland voor juni 2018 in Leeuwarden en waarmee vanaf september door het land wordt getoerd. De cd Rocket is al verkrijgbaar vanaf 18 mei 2017, de datum waarop Ockels drie jaar geleden overleed.

Op 11 juni speelt PBII de muziek van de cd live als onderdeel van een jubileumprogramma van de veertigjarige band in De Boerderij in Zoetermeer.

Info: pb2rocket.nl