TH Rijswijk voorlopig niet naar campus

De TH Rijswijk komt de eerstkomende jaren waarschijnlijk niet naar de Delftse campus, zegt de Rijswijkse cvb-voorzitter drs. J. Michalides.,,Ik begrijp de commotie in Delft niet zo goed.’

‘ De Rijswijkse cvb-voorzitter Michalides toont zich verbaasd over alle opwinding rond de komst van de TH Rijswijk naar de TU-campus. Want volgens hem gaat het waarschijnlijk nog jaren duren voor de TH daadwerkelijk naar Delft verhuist.

De TH Rijswijk wil namelijk een nieuw gebouw op de Delftse campus. En het duurt al gauw vier à vijf jaar voordat die nieuwbouw klaar is, schat Michalides. Als de TU voor die tijd geschikte tijdelijke ruimte kan bieden, wil hij daar best over nadenken. Maar vooralsnog is die ruimte er niet, zegt hij. ,,En we willen niet versnipperd worden over de campus.” Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de eerste vijfhonderd TH-studenten in september al in Delft zouden rondlopen. Dat gaat sowieso niet door, zegt Rijswijks hoogste man.

De angst dat de TH Rijswijk zich in de toekomst Delft University of Universiteit Delft gaat noemen, wil hij direct wegnemen: ,,Die intentie hebben wij niet.” Ook juridisch is dit trouwens onmogelijk, verzekert mr. Hans Krul, hoofd juridische zaken van de TU. Alle namen die lijken op ‘Universiteit Delft’ zijn door de TU gedeponeerd.

De TU en de TH Rijswijk zullen in de toekomst alleen een paar algemene voorzieningen delen, volgens Michalides. Wat precies, daarover onderhandelen de twee instellingen op dit moment nog. Zowel Michalides als de Delftse cvb-voorzitter De Voogd benadrukken dat de TH en de TU bij hun eigen leest blijven. De Voogd: ,,Wij zullen nooit beroepsopleidingen beginnen, en Rijswijk zegt uitdrukkelijk geen wetenschappelijke opleidingen te willen opzetten.” Michalides bevestigt dat: ,,Rijswijk heeft absoluut niet de pretentie wetenschap te willen gaan bedrijven.”

,,Ik begrijp de commotie in Delft niet zo goed.” De Rijswijkse cvb-voorzitter Michalides toont zich verbaasd over alle opwinding rond de komst van de TH Rijswijk naar de TU-campus. Want volgens hem gaat het waarschijnlijk nog jaren duren voor de TH daadwerkelijk naar Delft verhuist.