‘Tenure track niet geschikt voor alle faculteiten’

De ondernemingsraad (or) ziet niets in het voorgestelde loopbaanbeleid voor het wetenschappelijk personeel. Eind deze week bespreekt de or deze kritiek met het college van bestuur.

De or heeft bezwaren tegen de universiteitsbrede invoering van de tenure track, waarbij nieuwkomers pas na twee tot vijf jaar een vaste aanstelling krijgen – als ze tenminste hebben bewezen over voldoende kwaliteiten te beschikken. Die tenure track vormt het hart van de nieuwe plannen en is enkele jaren geleden al met succes ingevoerd op de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW).

“De tenure track werkt uitstekend op een internationaal georiënteerde, competitieve en voor toponderzoekers aantrekkelijke omgeving als TNW, maar zou op veel andere faculteiten contraproductief uitpakken”, stelde voorzitter Kees Daleboudt tijdens een or-vergadering. “Je riskeert dat de afvallers van de tenure track massaal de TU Delft verlaten. En dat in een tijd waarin het steeds lastiger blijkt om vacatures vervuld te krijgen.”

Faculteiten moeten de keuzevrijheid krijgen om bij het uitstippelen van een goed personeelsbeleid voor andere instrumenten te kiezen dan de tenure track, benadrukte Gerrie Hobbelman, voorzitter van de or-commissie personeelszaken. Zijn kritiek op de plannen had Hobbelman al eerder kernachtig samengevat: “Bij beleid gaat het er om hoe je van a naar b gaat, maar in deze nota blijft onduidelijk wat a is en wat b is.”

De or lijkt geen genoegen te nemen met een paar aanpassingen in de huidige plannen. Daleboudt: “Deze nota valt niet te repareren. Het college probeert belangrijke ambities te verwezenlijken, maar daarvoor heb je een orkest nodig en niet zevenhonderd solisten.” Volgens de or moet een geheel nieuwe nota geschreven worden, die bij voorkeur ook het personeelsbeleid voor de ondersteuners omvat. Daleboudt: “We willen als or graag meedenken over zo’n nieuw beleidsplan, als daar bij het college behoefte aan bestaat.” (JP)