Tentamentijd dwong betere wifi in UB af

De TU Delft Library is vorige week versneld aangesloten op nieuw back end voor het draadloze internet. Het systeem, dat zich in het datacentrum van de TU bevindt, heeft veel meer capaciteit.

Die was met het oog op de huidige tentamenperiode, met een overvolle universiteitsbibliotheek (UB), hard nodig.

Medewerkers en nu dus vooral studenten maken massaal gebruik van het draadloze internetwerk van de TU, Eduroam. Zo veel, dat de dienst ICT constant bezig is om de groei mogelijk te maken. Volgens manager operations Gino van der Velden hebben mensen steeds meer apparaten bij zich waarmee ze op wifi willen. “Iedereen heeft een gsm, soms zelfs twee. En dan nog een laptop en een tablet.”

Bovendien hebben gebruikers hoge verwachtingen. “Mensen hebben thuis enorme bandbreedtes, een snelweg voor zichzelf. Hier hebben we ook een snelweg, maar wel één waar veel mensen op zitten.” En dat kan leiden tot een instabiel netwerk of het uitvallen ervan.

Op de TU hangen momenteel twaalfhonderd access points voor wifi. Afgelopen zomer zijn die in de UB allemaal vervangen. Hun aantal is bovendien verdubbeld. De oude konden per stuk ongeveer dertig apparaten verbinden, de nieuwe wat meer. “We zijn constant bezig met het bijplaatsen en vernieuwen van access points, want wireless is één van onze speerpunten”, vertelt Van der Velden.

Daarbij moet ICT er rekening mee houden dat de punten elkaar niet verstoren. Van der Velden denkt niet dat dat betekent dat er een eindpunt hoeft te komen aan de groei. “Dan komt de leverancier wel met een nieuw type op de markt.”

Een week geleden, op 8 april, ging de universiteitsbibliotheek versneld over op een nieuw back end. “Die was al tijdens het laatste onderhoudsweekend geplaatst in het datacentrum, want de centrale besturing van ons draadloze netwerk liep tegen capaciteitsproblemen aan. De bedoeling was om de access points daarna gefaseerd over te zetten. Maar toen bleek dat we met de library niet meer konden wachten, moest de aansluiting veel sneller dan gepland gebeuren. Tijdens de tentamenperiodes is de pijn daar het grootste.”

Na de UB moeten andere gebouwen volgen. De aula staat hoog op de lijst, omdat ook daar vaak veel mensen samen komen. “Uiteindelijk moeten alle gebouwen volgen, maar niet te snel, want de overgang moet vlekkeloos gaan”, aldus Van der Velden. Het blijft volgens hem niet bij gebouwen alleen. Ook buiten verwachten mensen met wifi te kunnen werken, weet hij. Nu al is er wifi op het plein bij Industrieel Ontwerpen en tussen de UB en de aula.

Van der Velden verwacht tussen nu en anderhalf jaar nog eens vierhonderd access points bij te plaatsten, want het draadloze internetgebruik blijft ‘drastisch toenemen’. “Het gebruik verandert ook. Tijdens een tentamen vroeg een docent laatst aan zeshonderd studenten in één ruimte om in te loggen en op een website een oefening te maken. Voor ons is het belangrijk om te weten waar dat soort hotspots zitten. Vandaar dat we het graag horen als het ergens mis gaat. Dan kunnen we maatregelen nemen.”

Volgens Van der Velden lijkt het nieuwe systeem in de universiteitsbibliotheek goed te werken. Hij is voorzichtig, omdat het nog maar kort draait. Hij heeft de studentenraad gevraagd te helpen met het verzamelen van de ervaringen van studenten.